vrijdag 3 december 2010

Vilanova de Prades - Bot 88km

Hallo allemaal!

Vannacht hadden we dus eindelijk weer in de tent geslapen en dat op maar liefst 900meter! Om half 7 zaten we al in de tent en dan ben je het om 8uur al zat om te zitten dus na het tanden poetsen en het bed opmaken lagen we al om half 9 in bed. En voor de zekerheid hadden we toch maar een thermolaag kleren aan gedaan, en dit bleek niet verkeerd want het vroor maar liefst 5 graden. Vanochtend werden we al vroeg wakker omdat we er natuurlijk ook al om half 9 in lagen. Brian werd rond 6uur wakker omdat hij het een beetje koud had en Hélène werd even later wakker omdat ze gewoon uitgeslapen was. Het moeilijkste moment was toch wel dat we uit de slaapzak moesten om ons aan te kleden, want dat was heel koud. Gelukkig was de thermolaag al aan en de kleren konden er dan gelijk overheen. Nadat alle spullen opgeruimd waren en de bevroren tent in de zak zat, hebben we ontbeten waar we gisteren gegeten hadden, namelijk in het afwashok, want daar was het nog een beetje warm. Vervolgens gingen we allebei nog even naar de WC want daar was het nog warmer en konden we onze afdaaluitrusting aandoen. Toen we dan eindelijk op de fiets zaten leek het wel of we gingen skiën. En even later voelde dat ook echt zo.

We hadden op de top van de berg geslapen dus konden het eerste stuk gelijk naar beneden. Normaal gesproken is dat wel een lekker begin van de dag maar nu was het gewoon te koud om af te dalen. We waren dan ook blij dat er af en toe een stukje omhoog bij zat en daar reden we dan met een grote versnelling op om zo warm mogelijk te worden voordat we weer naar beneden gingen. Af en toe stoppen we ook even om een foto te maken want het wat is het hier onbeschrijfelijk mooi. We kunnen eerst alleen aan de linkerkant kijken (want rechts is de bergwand) maar dat is al heel mooi, overal rotsen die geërodeerd zijn tot de raarste vormen en dieptes dat je geen eens het dal kan zien. Als we even later een klimmetje opgaan, waarbij we het zo warm krijgen dat eerst de capuchon afgaat, dan de muts af en vervolgens de handschoenen uit, komen we uit op een bergkam. Alles gaat boven weer aan en dan rijden we op de bergkam waar we nu ook naar rechts kunnen kijken, waar we een hele grote vlakte zien met aan het eind daarvan bergen met sneeuw. We vinden het allebei een van de mooiste landschappen waar we tot nu toe door heen zijn gefietst, we weten gewoon niet waar me moeten kijken.

Jammer genoeg slaan we even later linksaf en zet de afdaling zich verder voort en deze keer met hoge snelheid. Gelukkig is het wegdek weer prachtig en is er geen auto te bekennen (de eerste 30km komen we 4 auto’s tegen) dus suizen we naar beneden. Halverwege stoppen we even om op te warmen in de zon want de handen zijn ijskoud geworden. Ook eten we gelijk maar een koekje want we zijn geen barretje tegengekomen waar we wat konden drinken en aangezien onze thee op is kunnen we ook zelf geen thee zetten. Daarna gaat het in dalende lijn, met af en toe een klimmetje, naar het dal van de Ebro dat het laagste punt voor ons zal zijn tot Malaga, namelijk 30meter. In de afdaling hadden we al gemerkt dat het langzaamaan was gaan waaien en als we beneden komen blijkt het zelfs bijna te stormen, en ja die blijken we helaas weer tegen te hopen. In Asco, een plaatsje aan de rivier de Ebro, staat er al 57km op de teller en besluiten we een lekker pizzatje te gaan eten binnen. Helaas is die een beetje smakeloos maar we kunnen er toch weer tegenaan.

Om uit het dal te komen moeten we natuurlijk weer omhoog, dit gaat eerst over een iets rustigere weg maar na 10km komen we weer op een hele drukke weg uit, de vrachtwagens razen voorbij, de wind staat pal in het gezicht en het loopt vals plat omhoog. Kortom het was afzien. Af en toe kijk je met een schuin oog naar rechts waar de windmolens staan maar die zijn nog steeds niet gedraaid en de wind waait nog steeds in je gezicht. Weer 10km later zijn we gelukkig van de drukke weg af, de tegenwind blijft maar het scheelt al een heel stuk dat de auto’s niet langs razen. Ook zien we weer hele mooie bergen voor ons liggen waar we morgen doorheen zullen fietsen. Na 88km komen we bij een hotel, en vinden we het wel genoeg, we hadden gehoopt om nog een dorpje verder te komen maar door de wind zitten we er allebei goed doorheen en morgen is weer een dag.

De prijs van het hotel valt een beetje tegen want zoals de meneer zegt zijn alle goedkopere kamers toch echt vol, maar daarvoor mogen de fietsen wel mooi in de garage staan. De kamer blijkt ook mooi te zijn, en de douche lekker warm. Al had Hélène eerst een lauwe douche maar toen kwamen we er achter dat de kachel op 25 stond. Omdat we vanmiddag al warm hadden gegeten eten we lekker een broodje op de kamer. En dan maar weer uitrusten want morgen staat er een hoge pas van 1259meter op het programma en zo hoog zijn we nog niet eerder geweest deze reis.

Groetjes van ons!

1. Nou wij hebben net onze eerste sinterklaasavond gevierd en morgenavond komt de tweede. Daarna morgen lekker naar Merz toe want er is weer een bandje. Vanmiddag ook nog even snel op de besloten borrel geweest, want daar waren we als golddigers en goudzoekers voor uitgenodigd.

Verder kwam vandaag naar voren dat de eigenaar van Merz ook de Keijzer heeft gekocht. Voor volgende jaar kunnen we dus uitgaan van heel wat mooie avondjes in Spijkenisse.

Fiets ze morgen

Erwin

2. Hoi
    Jullie zitten misschien al op de fiets, gisteren was Bama jarig, was gezellig, dus daarom nu pas een reactie.
    He lekker hotel, fijn om niet in de vrieskou te slapen!
    Echt een prachtige omgeving waar jullie fietsen.
    Hier is het erg koud het waait hard.
    Er ligt nu echt wel een flink pak sneeuw mooi gezicht maar ik ben blij dat dat er bij jullie niet ligt.
    XXXXXXXXX

3. Heey. ook van ons een late reactie door de gezellige verjaardag van Bama.wat een koud stuk fietsen in de vroege ochtend.fijn dat er zoveel moois te zien is .jammer he die wind steeds in het gezicht.hoop dat het vandaag een mooie tocht word met de wind in de rug.liefs opa en oma j

4. Sinterklaas kapoentje
    Gooi wat in mijn schoentje
    Gooi wat in mijn laarsje
    Dank u sinterklaasje

Vanavond sinterklaasavond bij ons als het weer het toelaat, sneeuwt alweer heel de ochtend.

Ook voor jullie zit er een cadeautje in de zak hoop ik als jullie niet stout zijn geweest.

Wij zullen het voor jullie bewaren.

groetjes van ons allemaal xxxxx