woensdag 1 december 2010

Tona - Igualada 72km

Hallo Allemaal!

Vandaag was in veel opzichten het tegenovergestelde van gisteren, zon en droog tegenover regen gisteren, wel wat druk op de weg tegen bijna geen auto gisteren. Maar goed laat ik met vanochtend beginnen.

De overnachting was inclusief ontbijt en aangezien we al een hele koelkast hadden gezien met allemaal fruit en yoghurtjes verwachten we er heel veel van. Om 8uur konden we pas ontbijten dus is maar even de rommeltjes opruimen. En daarna weer terug naar binnen, we liepen gelijk naar de ‘ontbijtzaal’ (in onze ogen dan) maar er kwam een vrouwtje aan die zei:’nee ga maar hier zitten’. Dus wij gingen daar maar zitten dan, toen waren haar volgende vragen: ‘wil je thee of koffie, welke sap en welk croissant wil je?’ Het was dus precies als ons vorige Spaanse ontbijt, een croissant met een thee, hadden we ons hier nou zo op verheugd? De croissant was wel lekker warm maar de thee was veel te sterk. We zaten ondertussen het nieuws te kijken en daar zagen we dat er hevig sneeuwval was geweest in het Noorden van Spanje waar wij nog geen 2 dagen geleden waren. Precies op tijd heet dat. Aangezien we niet op een croissant kunnen leven en we ook geen brood hadden moesten we dus eerst nog eens op zoek naar een bakker, daarbij hadden de remblokjes het nog eens zwaar te verduren en die moesten ook nog eens vervangen worden. Kortom, het werd dus later. Nadat we een bakker gevonden hadden hebben we in een klein parkje ontbeten en Brian vliegensvlug de remblokjes vervangen. En daarna konden we eindelijk vertrekken.

Het ging gelijk omhoog en na 8km zaten we al weer 350meter hoger op 917meter, dit zou ook het hoogste punt vandaag zijn. We zouden nu een afdaling van 25km krijgen, dus ons afdaaltenue ging aan en de nieuwe muts op. Helaas hadden we een snelle tegenwind waardoor er van een echte afdaling weinig sprake was, meer tegen de wind in trappen met een aardige snelheid. Onderweg dronken we in een bushokje thee en sloegen we alvast het voedsel in voor de rest van de dag, dan hoef je in ieder geval niet meer naar een boodschappenwinkel te gaan zoeken. Na 40km kwamen we in de buurt van Manresa, een aardig grote plaats. Dit was ook goed te merken want langzaamaan suisde de auto’s non-stop langs. Midden in het plaatsje gingen we lekker op een bankje in de zon zitten om weer een heerlijke baguette naar binnen te werken. Er waren ook heel veel duiven en dit zaten continue te azen op de kruimels. Op het eind gooiden we alle kruimels neer en alle duiven vlogen erop. Erg grappig om te zien, vooral omdat ze ook echt ruzie aan het maken waren.

Manresa was het laagste punt vandaag, 217meter, dus er moest weer geklommen worden en maar liefst 17km lang, maar niet zo heel steil. Het eerste stuk reden we omhoog en dan ook nog eens langs een superdrukke weg, en dit is wel echt heel vervelend, want je rijdt al zo langzaam en dan zit er ook nog een heel rits auto’s achter die aan het wachten zijn tot ze er voorbij kunnen. Gelukkig was dit maar een kilometer of 4 en daarna was de weg verbreed en reden we op de vluchtstrook. Het grappige is dat vlak daarna het opeens heel rustig was, de weg werd zelfs nog 3-baans maar het werd alleen maar rustiger. Tegen de wind in omhoog beukend hadden we aan onze linkerkant een heel mooi uitzicht op een rotsmassief wat de vorm van heel veel vingers gekregen had door erosie. Zeker met de zon erachter was dit heel mooi om te zien.

En even later ben je alweer boven en kan je weer aankleden om naar beneden te gaan, met een lekker stuk chocolade in de mond. Deze afdaling is iets steiler dus hoeven ook niet mee te trappen en voor we het weten zijn we in het plaatsje Igualada het eindstation van vandaag. Het hotel is niet heel moeilijk te vinden en zo zijn we vandaag om half 4 al klaar. De kamer is niet heel denderend maar de fietsen mogen warm binnen staan. Zojuist hebben we weer lekkere tortelinni’s op de kamer klaar gemaakt en nu gaan we lekker uitrusten en misschien wel een potje kaarten, dat hebben we al lang niet meer gedaan. Iedereen die vanavond naar het 5-jarig bestaan van Merz gaat, veel plezier, en de goudzoekers zet ‘m op!

Groetjes van ons!

1. heey . nou dat is echt niks zo'n ontbijt jammer kost ook nog eens extra tijd.fijn dat het weer zo veel beter was , en wat een geluk dat jullie de sneeuw zijn mis gelopen [gefietst]. bij ons erg koud vandaag -4 met erg veel wind echt gemeen koud .morgen nog zo'n dag heb ik gehoord. mooie mutsen staan jullie goed. foto staat nu als achtergrond op de pc.zet er elke dag een andere op van jullie.naar beneden fietsen met chocolade in je mond,kan niet lekkerder. veel mooi weer en plezier morgen. liefs opa en oma j

2. Hoi fijn dat het weer beter was dan gisteren. Leuk hoor die duiven. Jammer dat je niet bij het 5 jarig bestaan kan zijn de goudzoekers zouden zeker gewonnen hebben. Fijne dag morgen

*******Rian

3. heey. nog even zeggen: leuk dat aftel klokje. doeiii. oma

4. Droppies!

Het was een feestje hoor! 8)
    Eerst lekker gegeten met zijn allen en daarna hebben we geloot wie bij wie in het team zou zitten, was ook wel grappig. Uiteindelijk zijn de goudzoekers (suus, joe, chris, ik) laatste geworden, Les Chercheurs d'Ore (Marjolein, Erwin, Polder) tweede en Golddiggers eerste (Beije, de Don, Lost, Niels). We hadden confettikanonnen en die hebben we afgeschoten toen Bas de quiz opende en zei we bestaan vandaag 5 jaar 8) Hij was zeer verbaasd en vond t erg leuk.. daarnaast hadden we een kaart, champagne en waren we allemaal in pak. Oftewel alles geslaagd!

De countdown bovenaan de pagina is wel leuk, minder voor jullie, want het einde komt toch wel in zicht. Hier heel veel sneeuw, -7, chaos op de weg.. glibberen en glijden.. maar.. gewoon blijven lachen! 8)