zaterdag 19 juni 2010

Fietsen kwijt..

Wat is het ergste wat kan gebeuren als je met je fietsen naar de Noordkaap gaat vliegen? Juist, dat de fietsen kwijtraken. Dat is nu jammer genoeg precies wat er gebeurd is gisterenavond.

We vertrokken op tijd vanuit Riga, waar we vorige blog schreven, en kwamen ook ruim op tijd aan in Tromso. Maar daar gebeurde het: ten eerste kwam onze bagage de band af(wat niet de afspraak was, want deze zou gelijk naar het volgende vliegtuig gaan) en toen de bagageband stopten hadden we nog geen enkele fiets gezien. Toen de sjouwer, die het vliegtuig geleegd had, naar binnenkwam vroegen we gelijk of hij niet toevallig 2 grote fietsdozen vergeten was. Met een raar gezicht keek hij ons aan en zei: 'er waren helemaal geen fietsdozen in het vliegtuig'. We voelden de grond onder onze voeten vandaan zakken. Nee, dit zal toch niet waar zijn. Weet je dit zeker, ja hij wist het zeker.

Daarna moesten we bij de balie er een officiele melding van maken die over (hopelijk) alle vliegvelden verspreidt wordt. Bellen naar Riga om te vragen of ze misschien 2 fietsdozen vergeten waren in te laden, hielp ook niet, want hun hadden niks gezien. We moesten toch verder dus maar de taxi gepakt naar de camping, waar een een hutje gehuurd hadden, en we zouden morgen wel verder zien.

Na een iets te korte nacht, kwamen al snel weer de zorgen over waar onze fietsen nou eigenlijk zijn. We hadden geen eten dus moesten een veel te duur ontbijt nemen in het lokale campinggebouwtje. Brian kon amper eten van de zenuwen, maar Hélène had wel lekker ontbeten. Weer de taxi naar het vliegtuig genomen en hopen dat ze maar wisten waar onze geliefde fietsen waren, maar helaas ze wisten niets meer te vertellen. Ondertussen steeg ons vliegtuig op naar Honningsvag. We hadden besloten om in Tromso te blijven omdat er hier meer slaapmogelijkheden zijn, dan in het verlaten Honningsvag. En ook konden we dan beter in contact blijven met de luchthaven.

Na wat formaliteiten te hebben afgerond, namen we de vliegtuigbus naar het centrum van Tromso om een slaapplek te vinden. We hadden al van veel mensen gehoord dat echt HEEL Tromso vol zat en dat er nergens meer plek was om te slapen vanwege de Midzomernacht Marathon van vanavond. Bij de VVV was er gelukkig een hele aardige man waar we uiteindelijk mee tot de oplossing kwamen om een tent te huren en dan weer terug naar de camping te gaan. Nu zitten we een beetje hulpeloos verloren op een bankje te wachten tot half 5 (want dan wordt de tent gebracht) en hopen we heel erg dat morgenavond het vliegtuig uit Riga onze mooie fietsen meegaat nemen.

MAAR we hebben het hier best naar ons zin, en hier zijn ook een aantal voordelen aan verbonden:

1. Anders hadden we nooit Tromso gezien (want deze stond niet in de routeplanning)

2. We kunnen straks een boek schrijven over het vliegveld van Tromso, alsmede het bus en taxi-vervoer in Tromso

3. Brian kan dan toch de marathon gaan lopen vanavond!

4. Punt 3 moet wel in 3,5uur voltooid worden want dan vertrekt de laatste bus

5. We hebben nog nooit sneeuw in Juni gezien en nu wel (Hélène claimt van wel)

6. Er zijn hier heel veel marionettenoptredens. (leuk)

7. Wij zullen de moed niet laten zakken

Nou iedereen heerlijk duimen dat de fietsen terugkomen

Greetings,

Brian en Hélène

1. Hoi nou fijn dat er ook goede dingen zijn in tromso! Brian succes met de marathon, moet lukken binnen de 3,5 uur!
    Ik hoop snel op betere berichten.
    xxx mam

2. Heel vervelend zeg. Hoop dat het snel wordt opgelost. Hou de moed erin hoor. Wij denken aan jullie. Dikke knuffel xjes van ons allemaal.

3. jeetje dat is vervelend zo aan het begin van de reis!!hoop dat jullie fietsen snel jullie kant op komen!!
    x patries

4. hoi lieverds,
    Te balen zeg,haast niet te geloven zoiets!
    Ga nu snel ons account aanmaken.
    We denken aan jullie en hoop jullie worden snel herenig met jullie schatjes dikke xxjes de erhardtjes