maandag 21 juni 2010

Nog 10km naar de Noordkaap!

Wat kan alles toch heel snel veranderen, gisteren waren nog aan het nadenken hoe het nu verder moest en nu liggen hier in ons eigen tentje op 10km van de Noordkaap!

Gisterenavond, nadat de vlucht uit Riga gelandt was, hebben we geprobeerd het vliegveld te bereiken of de fietsen dan daadwerkelijk waren aangekomen maar dit was makkelijker gezegd dan gedaan. We kregen verschillende doorwijzingen naar volgende nummers, waar dan weer niemand was. Dus belde we even naar huis dat we het morgen wel zouden zien. Maar Leo zou nog wel even gaan bellen met de lijst telefoonnummers die hij die middag verzameld had. En ja hor, hij kreeg het weer voor elkaar(ontzettend bedankt!) binnen 10minuten werden we teruggebeld en de fietsen waren gelandt in Tromso. Zo dus nu konden we eindelijk rustig gaan slapen, we zouden de volgende dag vroeg naar het vliegveld gaan om nog diezelfde dag met een vlucht naar (eindelijk) Honningsvag te gaan.

De volgende ochtend schrikken we wakker om kwart over 7, nee he, het is toch niet waar, we hadden ons verslapen! We hadden de wekker om 6uur gezet maar Brian had hem waarschijnlijk afgedrukt in zijn slaap. Dus wij sprongen snel uit bed, gooide alles in de tassen en rende 10min later de camping af. Met ongewassen gezichten, geen tanden gepoetst en niet ontbeten liepen we snel naar de bus en gelukkig haalden we die nog. Op het vliegveld waren we eindelijk weer herenigd met onze fietsen, de doos had wel wat deuken opgelopen maar alles leek oké. Brian had ook binnen 30minuten tickets voor de vlucht naar Honningsvag om 12:15! Dus het zonnetje scheen ons eindelijk toe. Na het inchecken van de bagage moesten ook onze fietsen ingecheckt worden, op een speciale bagageband. Maar deze band was net iets te klein voor onze fietsdoos, dus toen ze het toch probeerden, sloeg de hele scancomputer op hol en moesten we (jammer genoeg) de fietsdozen openmaken. Vervolgens keken ze er een beetje schaapachtig in, en toen mochten ze weer dicht. Wat ze gezien hebben weten we nog steeds niks.

Nou moesten we alleen nog maar hopen dat het deze keer wel goed ging. Maar toen we op de vlucht zaten te wachten zagen we ze al op de kar staan en gingen ze het vliegtuig in, vooral bij Brian viel een hoop stress van hem af. Daarna mochten wij ook het vliegtuigje in, waar in totaal maar 36mensen in konden, niet harder dan 500km/p/u vloog en niet hoger dan 4000m. Dus wij hadden schitterende uitzichten over het mooie Noorse landschap. Vervolgens moesten we ook nog een tussenlanding maken in Hammerfest, waar meer dan de helft van boord ging en maar 1 iemand er voor terugkwam. En 20minuten later konden we vanavond het vliegtuig de Noordkaap zien wat een geweldig uitzicht was. Om half 2, (2 dagen later dan geplant) zetten we dan eindelijk voet in Honningsvag, met onze fietsen.

De zon was ondertussen gaan schenen en wij waren heel gelukkig dat we er waren. De fietsen werden uitgeladen en het in elkaar zetten kon beginnen. Er waren alleen wat kleine krasjes op de fiets gekomen en Brian zijn voordrager was verbogen maar voor de rest hadden ze de reis goed doorstaan. Na 2uur was alles gereed en konden we vertrekken. Het eerste wat we moesten toen, was campinggas gaan kopen wat we niet mee konden nemen in het vliegtuig. Dit was vrij snel gebeurd want na 2km zagen we al een Shell, waar ze het verkochten. Er was ook een camping vlakbij maar we keken elkaar eens aan en dachten: we hebben meewind, het is nog best vroeg (4uur) dus laten we nog maar een stukje fietsen. Ook de volgende camping lieten we gewoon links liggen, maar vlak daarna begon er toch wel een flinke klim van een aantal kilometer, wat al flink afzien was, aangezien we de fiets met de zware bepakking nog niet echt onder controle hadden. Ook waaide het ontzettend hard (windkracht 6-7) die we veelal in de zij hadden, hierdoor was sturen erg moeilijk.

Het landschap is echt ontzettend mooi. Er is bijna geen begroeiing, alleen wat mos en kleine plantjes. Het meeste wat je ziet is rots met op de hogere hellingen nog sneeuw, die langzaam smelt. Maar dit is al zomer op de Noordkaap het is hier 5 graden en echt ijzig koud. Hélène heeft vandaag met haar handschoenen aangereden en Brian met zijn muts op! Maar het is geweldig om hier op de fiets doorheen te mogen rijden!

Na twee campings te hebben overgeslagen kozen we voor de derde camping (dit was ook de laatste voor de Noordkaap). Het is een camping langs, de relatief drukke E6, die beheerd wordt door een man van rond de 80, die geen Engels sprak, dus Brian heeft met handen en voeten moeten uitleggen dat hij ja echt 1 tent had en het 2 personen waren. Vervolgens duurde het 10minuten om een bonnetje te schrijven en te betalen maar dan heb je ook wat. Een heerlijk keukentje waar we lekker pannekoeken gegeten hebben en een heerlijk douche waardoor we ons echt 'schoon' voelen.

Als laatste hebben we ook al Hélène der vriendjes gezien vandaag, de rendiertjes, en staan die al meermaals op de foto! Wij gaan lekker slapen om morgen het startpunt van de reis te halen, de toch wel magische Noordkaap..

Liefs Brian en Hélène..

1. geweldig we beleven de reis van jullie helemaal mee op deze manier (de track op google Earth en de geweldige blog)
    leuk dat de vriendjas van Helene al gezien zijn!
    Echt super.
    xxx leo rian

2. heel erg leuk.
    eindelijk zijn de fietsen er dat zal vast een opluchting zijn. morgen ook weer heel veel plezier en ik lees wel weer wat jullie hebben beleeft

3. Heel fijn voor jullie dat nu alles goed is gelukkig. Geniet van jullie reis wij volgen jullie op de voet. Slaap lekker. xxx

4. Jeetje!!
    Zo lees je een paar dagen niet en verwacht je dat alles goed gaat met jullie en dan zie je al dat je toch niet goed voor dat lieveheersbeestje hebt gezorgd helene!! anders had je nooit zo snel al pech gehad ;) hahaha *of hij werkt gewoon niet, dat is ook nog een mogelijke optie* Najaa.. het is in ieder geval goed gekomen en nu kunnen jullie eindelijk gaan beginnen aan de fietstocht!!
    Succes ennee ik stuur wel een beetje zon richting jullie want die begint hier nu eindelijk te komen!
    Liefs, Mars

5. onwijs gaaf om jullie zo te kunnen volgen! wat een avonturen hebben jullie nu al beleefd en dan zijn jullie nog niet eens bij het startpunt... kan niet wachten om meer te lezen! heeeel veel plezier en succes daar!
    groetjes marjolein

6. Dit zijn de foto's en berichten die we willen horen!