zondag 5 september 2010

Moletai - Vilnius 98km

Heey daar,

brrrr! Dat was het gistereavond want er was geen warme douche dus moesten we ons wassen met een pannetje warm water. Dat water was wel warm maar dat word zo snel koud als je buiten staat;). Daarna was het al heel snel donker dus gingen we lekker ons tentje in, maar deze was een beetje nat dus dat was ook een beetje koud. Maar eenmaal in de slaapzak zijn we zo weer opgewarmd en slapen we als een roos!

Na eerst het stukje terug naar de route en wat boodschapjes zaten we dan goed en wel om tien uur op de fiets. Boodschappen doen kost bij ons even tijd, we proberen het wel sneller te doen maar dat is erg lastig. En alhoewel er nog wel wat wolkjes voor zaten kwam het zonnetje heel soms tevoorschijn en die was heerlijk warm. Bij de koffiepauze hadden we vandaag een vers croisantje. En dat is lekker, die hebben we al heel lang niet meer op dus daar genoten we van.

Het fietsen in Litouwen vinden we erg leuk! De heuveltjes beginnen weer wat stijler en hoger te worden maar wij kunnen alleen maar genieten van de uitzichten dat deze geeft. Vandaag ook weer een paard en wagen gezien en dat blijft toch bijzonder. Ook zien we nog steeds heel veel mensen het land met de hand bewerken en het lijkt er toch op dat het hier weer net iets armer is als in Letland op het platteland. En nog een leuk weetje vandaag zijn we op 5km van het middelpunt van Europa gereden. Dit stond namelijk op de kaart en wij moesten ook even nadenken hoe dit dan precies zit maar wij zijn er ook uitgekomen dus nu hebben jullie ook wat om te overpeinzen;).

Brian zegt regelmatig (als we niet zeker weten of weggetjes op de kaart verhard of onverhard zijn) :"ja, dat kunnen ze toch niet maken om daar een onverharde weg van te maken!" En dan kijkt Hélène een beetje van ja, dat kunnen ze hier wel hoor! En dat hebben we vandaag dus ook weer ervaren. We kregen een stukje (6km) dat bestond uit hard zand, hard zand is best aardig te fietsen. Maar er zaten echt duizende kuilen in en dat is niet overdreven. Het was nu dus niet het spelletje ontwijk de kuilen maar kies de minst diepe. Wat een behoorlijke opgave is kan ik je vertellen. Maar het was niet zo lang dus konden wij de lol er wel van inzien. En daarbij was het lekker weer en daar genieten we dus ook met volle teugen van.

Vandaag zouden we lekker wat in de stad gaan eten en daar hadden we heel veel zin in! Grote borden met lekker eten zagen we al helemaal voor ons. Dus toen we na ongeveer 90km in het centrum van Vilnius aankwamen besloten we gelijk op zoek te gaan naar een leuk plekje. Dit bleek nog een hele opgaven te zijn want er was een grote markt er was blijkbaar een evenement aan de gang want overal stonden podiums met muziek en dergelijke, erg gezellig. Na de fietsen tussen de mensenberg te hebben geloost inclusief onszelf kwamen we (toch weer) bij de Italiaan terecht. En kozen we voor een lekkere Pizza, Brian wilde natuurlijk weer de grote met een diameter van 45cm. Meestal kan je niet inschatten hoe groot dat is. Deze keer dus ook niet, want het was een hele grote pizza! Maar toch helemaal opgegeten (gelukkig had hij geen quatro formaggio;)). En ook Hélène haar Pizza smaakte heerlijk deze was gewoon een medium. Eigenlijk wilde we wel een toetje maar beiden zaten we bomvol! Dus besloten we het hier bij te houden en op zoek te gaan naar de camping. Die 6km verder zou liggen en waar we een rustdag willen houden. Onderweg naar de camping brak er helaas een spaak bij Brian zijn achterwiel, na hem om een andere spaak heen te draaien vonden we dat zo wel verder konden, morgen toch de hele dag om hem te repareren! Maar bij de camping aangekomen (was deze gelukkig wel open!) bleek dit wel de laatste nacht te zijn voor hij zou sluiten. En wij nog allebei vragen: "waarom?'' Omdat het zomerseizoen over is gaf de man als simpel antwoord. Ow ja, dat kan dus ook nog..
Dus dat is wel even lastig want we wilde morgen rustdag houden. We moeten nog maar even kijken hoe we dit gaan oplossen voor deze nacht staan we hier prima maar morgen moeten we toch weg hier. Dus heeft Brian alvast de spaak vervangen en zijn we nu aan het brainstormen over wat morgen. We zijn er nog niet helemaal uit dus zullen jullie tot morgen moeten wachten.

Toedeloe xx

1. Whoow wat een mega pizza!!!
    Morgen gewoon wild kamperen op de camping joh!
    Wel foto's maken he van die paard en wagens enzo, dat is toch heeel bijzonder.
    Groetjes van oma Rijns.
    Opa en oma Jansen zijn op vakantie, in Garderen.
    Veel plezier morgen xxx.

2. Wat een grote pizza! wij zijn weer (trouwe) lezers geworden omdat we weer internet hebben maar er is helaas niet overal mobiel bereik!En bij lezen doen we wel als we tijd hebben! Doe morgen ook als jullie beslissen geen rustdag te houden toch een beetje rustig aan! Het is immers vakantie!
    Bij ons gaat alles goed veel mooie dingen gezien
    Groeten uit kaapstad

3. Joehoe, wij zijn net terug uit Sland. We zijn op bezoek geweest bij paps, mams, Gini & de reuzenkatten!
    Uiteraard hebben we ook over jullie gepraat en Ur heeft een goede router op het internet gezet... dus Bri als je terugkomt 8)

Vanmiddag even lekker door Spike gecrosst, wat leuke dingetjes gekocht... morgen ga ik alvast wat in de agenda van mn werk blokken om jullie een bezoekje te brengen, nu Ur nog, maar komt goed!!

Liefs xxx Ris...
    Die pizza is btw bizar!

4. Wat jammer dat de camping dicht gaat. Maar dan kunnen vast nog wel iets leuks bedenken om te doen. groetjes van ons