donderdag 9 september 2010

Varena - Druskininkaj 72km

Heey allemaal,

vandaag echt weer een heerlijk dagje gehad! We hadden vanochtend meerendeels meewind en een heerlijk zonnetje, de kilometers vlogen voorbij. Daarbij waren de wegen ook niet heel druk dus konden we gezellig naast elkaar fietsen en hebben we elkaar nog steeds genoeg te vertellen=).

Op het moment is hier echt het paddestoel-pluk-moment begonnen en dat merken we echt. Overal echt overal staan auto's geparkeerd langs de weg. En in die bosjes lopen de mensen met een mesje de paddestoelen te plukken. Hele emmers vol met paddestoelen worden vol geplukt en soms langs de weg verkocht. Eigenlijk zou Hélène best een paddestoel willen kopen en hem proeven. Maar ja, ga maar is vragen hoe je zo een ding moet bereiden. En aangezien de meeste mensen hier geen engels kunnen word het helemaal lastig. Dus vinden we het wel prima dat deze mensen ze zelf lekker opeten.

Vandaag weer door een nationaal park gereden, het barst er hiervan! Maar dat is zeker erg leuk fietsen ook zijn er heel veel leuke plekjes met picknicktafel voor een pauzetje. Jammer is dat er op de leukste plekjes niet gekampeerd mag worden. Nou vinden we dat ook niet heel nodig want een warme douche 's avonds is zeker erg welkom. Daarbij gaat het tot nu toe prima en is het ook nog niet echt nodig geweest om te wildkamperen. In alle bossen staan ook bordjes dat je geen brand mag stichten, en alles weer netjes moet achterlaten (voor ons is dit heel logisch). Maar werkelijk bij alle plekjes ligt (jammer genoeg) een grote afvalberg.

Vandaag was het de planning om op de camping in Druskininkaj te overnachten ook omdat de volgende camping weer 40km verder lag en we van deze zeker wisten dat de camping ook werkelijk open was. Maar we waren best vroeg al in het plaatsje dus besloten we eerst even langs de touristeninfo langs te gaan om te kijken of er wat te doen was (die overigens naast de camping lag). We hadden wel al bordjes gezien van een groot aqua-park ook staat dit plaatsje bekend om zijn spa's en andere relax-oorden. Maar Brian zag het niet voor zich om op een tafel te gaan liggen en dan modder op je gesmeerd te krijgen (Hélène trouwens ook niet), maar het aqua-prak leek ons wel wat en we hadden toch nog wat Lit's over (Litouws geld). Dus na geinformeerd te hebben hoe duur dit was en waar dit was besloten we dat lekker te gaan doen en misschien konden we ook nog wel lekker uit eten.

Het zwembad was erg leuk, vooral de glijbanen waren erg grappig en ook al waren het er niet zo heel veel als die ene keer in Canada (hier waren het er 6). Hebben we erg gelachen en ook al vond Hélène het soms best spannend ze is wel door de glijbaan waar je in een soort trechter komt en daarna in het water valt. We hadden een kaartje voor 2uur gekocht en dat was precies genoeg en om kwart over 5 stonden we weer buiten. En volgens onze berekeningen konden we nog wel een hapje gaan eten bij het Armeense-restaurant op de camping. Waar we hebben genoten hebben van het heerlijke eten en het mega-ijsje als toetje.

Nu zitten we lekker voor ons tentje op deze heerlijk rustige camping waar we op 1camper en wat mensen in de woonwagens na de enige zijn.
Morgen zeggen we de Baltische staten gedag en rijden we Polen in. En morgen over een week komen Hélène haar ouders ons een bezoek brengen en fietsen zij gezellig tweeenhalve week mee=)

Tot morgen

1. Joh joh.
    Lekker plonsen van de glijbanen af.
    Litouwen is echt mooi om te fietsen volgens mij.
    Nou dat eten ziet er ook prima uit.
    Tot morgen.

2. hoi lieverds,
    Leuk hoor effe glijden.Fijn dat de natuur mooi is en lekker weer doet ook veel he.Toen ik het verhaal van de dronken man las zat ik eigenlijk te wachten op het moment dat ie zou vragen om wat geld o.i.d.omdat ie 'zo fijn had geholpen'maar dat was dus niet de opzet,grappig!!veel plezier weer en fijn dat jullie elkaar nog niet vervelen(zou jammer zijn van de eerder gekochte babyslofjes)gaat goed komen......
    xxx

3. Bij jullie lekker weer zeg heerlijk in dat aquapark, lekker relax. tot morgen xxx