zaterdag 18 september 2010

Warschau - Warka 71km

Het is toch wel een beetje vreemd als je dan opeens s'ochtends met z'n vieren moet vertrekken. Maar het ging allemaal prima en nadat we aan een mini-picknicktafeltje gegeten hadden, vertrokken we iets voor 9en. Het eerste doel was om de verkeerschaos van Warschau uit te komen en om op de nieuwe fietsroute te komen. Dit ging eigenlijk wel zeer makkelijk want de auto's rijden toch iets voorzichtiger langs je als je met vier grote fietsen op de weg rijdt. Het meest vervelende nog is als je linksaf moet en dan twee banen moet oversteken, maar Leo is hier erg goed in, want die gooit zijn arm eruit en dan volgen de andere achter hem aan. Na 10kilometer hadden we het drukste gedeelte van de stad gehad en de fietsroute gevonden en reden we het 'plattelandse' Polen binnen.

De zon scheen en de wind zat het grootste deel van de dag in het voordeel dus het was heerlijk fietsen. De nieuwe fietsroute blijkt nog niet heel goed te functioneren want opeens stonden we voor een drukke weg waar we wel dan niet op moesten, maar even zelf een route gemaakt en dat lukte ook gewoon prima. Vanochtend reden we overwegend langs dijken met af en toe een onverhard stukje of een heuveltje, wel een pittig heuveltje! Maar het overgrote deel van de dag reden we toch langs appelgaarden. En dan niet een paar boompjes, nee kilometers achter elkaar alleen maar appelbomen. En het is nu ook zo'n beetje tijd om te oogsten dus kwamen we vaak kleine traktoren tegen met allemaal kisten appels achter zich.

Even na de koffiepauze komen we langs een hele grote markt, de jaarmarkt of zo iets. Normaal gesproken zouden wij gewoon zoiets hebben van: 'he, wat is het druk hier snel doorrijden'. Maar Leo en Rian vinden het wel heel leuk en willen graag even op de markt kijken. En maar goed ook want het was ontzettend leuk om te zien. Er was werkelijk alles te koop, van je simpele boodschappen tot je hele huisinrichting. Het toppunt was toch wel dat je ook gewoon een digitale camara of laptop kon kopen, die stonden gewoon uitgestald met een zip-zakje erom heen en een prijsje erbij. Over ondergoed kopen deden de vrouwen hier ook niet moeilijk, ze pakten gewoon de bh, deden het voor der borsten, ja past ongeveer wel, betalen en weer weg. We hebben niet de hele markt gezien omdat we ook weer verder moesten maar het was er erg druk en het werd gehouden op een veld dat door de afgelopen dagen met af en toe regen toch best modderig was geworden dus je moest ook nog eens uitkijken dat je niet met je enkels de modder inzakten. En daarna was het weer op fiets en verder.

De lunch was uiteraard ook bij een appelgaard. En voor ons was de lunch een beetje een luxe want normaal eten we kaas of worst, maar nu hadden we kaas en worst. Dus was het eerst een boterham met kaas en daarna een met worst en niet als normaal wat we allebei 4 boterhammen met kaas moeten eten omdat de kaas toch wel op moet vandaag. Ook hadden een heerlijke krentenbol van thuis, en bij het ontbijt ook nog een echt eierkoek. Na de lunch stiekem even een appeltje meegepikt van de boer. Jammer genoeg was deze nog erg zuur en Brian had er zelfs een beetje pijn in zijn buik.

Na 70km waren we op de camping, en al om half vier! Maar de volgende camping was meer 40km verder en we wilden vannacht wel graag op de camping staan dus besloten we hier te blijven. De receptie bleek gesloten en toen we een nummer belde wat er stond werd er gelijk opgehangen, best vreemd. Maar na wat wachten en rondvragen en nog eens wachten kwam de 'chief of the camping', volgens de vertaler die erbij was. De vertaler had vond onze reis echt heel 'great' en hij had zelf ook nog wel een paar sterke verhalen, hij vond bijvoorbeeld 70km op een dag maar een beetje weinig want op de tandem die hij had reed je gemakkelijk 60km/p/u dus zou je dat in een uurtje rijden, yeah right! Maar goed we konden lekker onze tent opzetten en daarna genieten van de 'pan-patat', spinazie en varkenshaasje die Rian en Hélène heerlijk hadden klaar gemaakt.

Het is best al wel koud (6uur nu) en het eten moesten we ook snel naar binnen werken, dus er zal vroeg koffie gedronken worden en dan lekker warm de slaapzak in..

Tot morgen!

1. Hey!

Meeder haalt ook heel veel appeltjes uit Polen, heel goedkoop.. En toch lekker, als ze tenminste goed gerijpt zijn, en niet zuur meer :P:P

Hier is het weer vandaag erg goed. Ik hoop dat er wat zonnestraaljtes met warmte jullie kant op komen.