zaterdag 11 september 2010

Wigry - Augustow 96km

Heey allemaal,
we zitten nu weer in dezelfde tijdzone als Nederland dus dit betekent dat we niet meer zo heel vroeg zullen zijn. Toch zullen we ons best doen om optijd de blog af te hebben. Dat we in een andere tijdzone kwamen is aan ons geheel voorbij gegaan want hier kwamen wij 's avonds pas achter. We zaten al weken een beetje van: "wanneer zou die klok nou weer achteruit gaan?" Wij zoeken op internet, in de GPS maar we konden het niet vinden en dachten ach, we zien wel. Maar nou zaten we dus gistereavond in ons tentje toen Hélène in het poolse reisgidsje zat te lezen en daar ineens zag staan: "er is geen tijdverschil met die in Nederland, zowel in de winter als in de zomer". Dus toen was het zo van: "ow, dus nu is het half8 inplaats van half9!" Na controle in Brian zijn I-pod en goed te luisteren naar de klok van het klooster bleek dit inderdaad zo te zijn. Dus hebben wij vanacht een uurtje langer geslapen;).

En vanochtend toen we wegfietsten hoefden we niet eerst 10x te trappen tegen onze voorstandaard, wat ook wel erg prettig was. Ik zal het even uitleggen, onze fietsen hebben het soms zwaar te verduren en alles krijgt dan ook regelmatig een onderhoudsbeurt (behalve de voorstandaard, wisten wij veel). Dus begonnen deze een beetje te roesten en kwam er zand tussen te zitten (zoals overal). Maar wij snapten niet dat die standaard zo rot ging op een gegeven moment ging het zelfs zo lastig dat Brian had bedacht dat je een flinke trap moet geven en dan gaatie wel in. Maar op een gegeven moment kreeg Hélène dit niet meer voor elkaar en moest Brian die van Hélène (met een flinke trap) weer in krijgen. Maar toen bedachten we ineens: "misschien helpt een beetje olie wel, want het is toch wel een beetje vreemd". En dat hielp dus, het is nu echt verbazend je hoeft alleen maar je voet er langs te halen en het zit goed;).

De foto's van vandaag zijn een beetje schaars (sorry hiervoor). Maar deze eerste foto geeft heel goed weer hoe we 10km lang geploeterd hebben. Over dit (toch wel schattige) wegentje. Het waren serieus heuveltjes van 15% over zand, stenen en kuilen (en wij maar denken/dromen dat er alleen maar verharde wegen zouden zijn in Polen). Maar ondanks het klussen hebben we het wel naar ons zin gehad, zulke weggentje betekenen vaak ook dat het er heerlijk rustig is en dat je op plekjes komt waar zelden mensen komen. In het bos heeft Brian dan ook een heel groot hert gezien, vlakbij. Hélène helaas niet want die fietsten iets verder terug. Het weer vandaag was nog steeds wel bewolkt maar een stuk minder koud dan gisteren omdat het geen mist was, een prima dag dus.

Vandaag was het de bedoeling om naar Augustow te fietsen en daar te overnachten hier waren volgens het boekje 3campings dus dat moest toch lukken! En omdat dit niet zo heel ver fietsen was wilde we langs Suwalki fietsen omdat hier misschien een touristeninfo zou zijn (voor verder accomodaties in Polen). Maar in Suwalki aangekomen hebben we 3verschillende mogelijke adressen geprobeerd: "1 dacht wel iets te hebben maar later toch niet, 2 was dicht, 3 was gewoon geen touristeninfo. Best jammer dat je dan 15km omfietst, maar de omgeving was leuk en we hebben toch tijd zat! Uiteindelijk in Augustow aangekomen gelijk naar de touristeninfo daar gefietst volgens onze informatie zou die dicht zijn maar wie weet. Hij was dus ook dicht maar was wel open geweest en ging dicht om 3uur wij kwamen hier aan om kwart over drie. Maar morgen gaat hij wel weer om 10uur open dus besluiten we morgenochtend een bezoekje te brengen.

Omdat ons campinggas bijna op is waren we gedwongen om vanavond ergens een hapje te eten (wat vervelend, hihi) zodat we morgen nog wel zelf een maaltijd kunnen maken. Maar ja kwart over drie is wat vroeg dus besloten we eerst op zoek te gaan naar de camping. Hier aangekomen, was deze verlaten. Oké volgende! Hier aangekomen was deze dicht, even vragen bij het hotel. Nee we konden niet ergens onze tent opzetten en een kamer was iets te duur voor onze normen. De derde camping zou weer 7km terug zijn en die zouden we dan morgen ook weer moeten fietsen dus dit was geen optie (zeker omdat deze misschien ook wel gesloten zou zijn). Dus gingen we opzoek in ons reisboekje hier stond een vrij goedkoop hotel waar je ook voor een klein prijsje kon eten, dus wij daar naartoe. Maar hieraangekomen, was deze vol! Hoe kan dit? Dachten wij, dus weer in het boekje kijken volgend hotel waar je ook goedkoop kon eten. Hotel Krechowi had gelukkig wel een kamer vrij maar eten: 'nee dat kon niet'. Dus zijn we maar weer naar het centrum gefietst en hebben hier een lekkere pizza gegeten. Eind goed, al goed!

Eigenlijk hadden we beiden erg veel zin om te kamperen maar hier zitten we ook prima en wie weet kunnen we morgen wel een kampeerplekje vinden;).

Tot morgen!

1. hey kanjers.
    Best lekker z'n dagje, jammer van dat heftige weggetje.
    Hier was het ook erg mooi weer.
    Jammer dat de campings minder worden.
    En een beetje olie werkt vaak heel goed!!!
    xxx

2. Hallo, jammer dat de camping dicht was zeg. Ik ben weer beter was een beetje ziek. xxx

3. Hey,
    Wij zijn naar Appelpop geweest met Guus, Blof, Di-rect en een paar anderen - was heerlijk weer dus ideaal!
    Daarna hebben we in Chaam geslapen. Was wel weer leuk..
    Ik hoop dat jullie snel camping gas en een mooie kampeerplaats vinden.

xxx

4. Bikkeltjes !

Ik heb weer bijna in staat om mijn laptop uit het raam te gooien want dit is de derde keer alweer dat ik ook weer eens een berichtje probeer te plaatsen !
    Na een flinke inhaalslag van al jullie blogs ben ik weer helemaal up to date ! Ik vind het super fijn dat jullie nu al 10 dagen zonder nattigheid zitten en wat leuk dat jullie voor een 'goedkoop' tarief lekker warm en in een zacht bedje mogen liggen. Ik zou bijna zeggen dat ik een nachtje kom logeren =D hihi !