woensdag 22 september 2010

Nowa Slupia - Gacki 89km

Heey allemaal,

Een dag later dan gepland maar toch nog de blog van gisteren! En wat vinden we alle reacties toch weer leuk om te lezen, bedankt!

vannacht een ‘warme’ nacht gehad vergeleken met de afgelopen nachten dan. En omdat het ’s avonds wel frisjes en donker was lagen we allemaal al om half10 tussen de veren, dus hebben we heerlijk geslapen. En alhoewel het zonnetje nog even moest doorkomen was het al snel lekker weertje. Vanochtend wilde we eerst wat boodschapjes halen dus eerst een stukje naar beneden naar het dorp. Maar toen we nog geen vierhonderd meter naar beneden reden ging Leo zijn band lek. Maar gelukkig was deze snel te repareren en gingen Rian & Hélène even een supermarktje in voor wat boodschapjes. Daarna was het weer naar boven we merken dat de heuvels/bergen best pittig zijn en dat we hier toch weer een beetje aan moeten wennen. Maar de uitzichten die we te zien krijgen maken erg veel goed. Na de koffiepauze word het langzaamaan wat vlakker en omdat we vandaag volgens de planning niet zo heel ver hoeven te fietsen besluiten we om de kleine weggentjes te kiezen wat ook onverhard betekent maar we zullen wel zien hoe dat gaat. Opzich gaat het best aardig maar op al snel worden we onverharde weggentjes erg zanderig en is het echt ploeteren met je fiets.

We zien nog steeds heel veel oude vrouwtjes, paard en wagen, land word bewerkt met de hand en ga zo nog maar even door. Rian voelt zich totaal niet bezwaard om hier foto’s van te maken wat wel goed uitkomt voor onze fotocollectie. De middagpauze eten we op een boomstam waar kleine doorentjes in zitten dus je moet nog uitkijken waar je gaat zitten. Het zonnetje is inmiddels heerlijk aan het schijnen dus de pijpen worden afgerist en de t-shirt worden aangetrokken. Daarna draaien we weer een zandweggetje op maar zijn erg blij als we met ongeveer 5km weer op het asfalt fietsen dit is helaas van korte duur want hoezeer we zo ook proberen te omzeilen we komen op een bospaadje terecht bezaaid met zand, kuilen en plassen water. Het is flink klussen maar de omgeving is opnieuw erg leuk. Op een gegeven moment komen we ook een bus tegen waar de echt paddenstoel-zoekers mee naar het bos zijn gebracht. Het is hier dus behoorlijk druk. Uiteindelijk komen we dan weer op de gewone weg en nu gaan we hier niet meer vanaf spreken we af maar ja soms kan het ook gewoon niet anders.

En dan rijd je op vlakke stukken en waait het weer behoorlijk maar we maken een treintje en fietsen zo nog aardig door en is het ook reuze gezellig in dit fiets-treintje;). Rond de 75km komen we aan in het plaatsje waar de camping ook zou moeten zijn. Dus eerst even wat boodschapjes gedaan en daarna opzoek naar de camping. Dit kost wel even wat moeite maar uiteindelijk vinden we de camping toch, hier aangekomen vragen we bij de receptie naar een plaatsje. Maar nee zegt de vrouw geen camping, camping kapot. Kapot? (deze vrouw spreekt geen engels) maar we komen erachter dat de camping is overstroomd vandaar dus al dat water dan. We kunnen het ons maar moeilijk voorstellen maar ja het blijkt wel, hier kunnen we niet staan. Dus moeten we nog een stukje verder fietsen volgens de kaart 10km verder is wel wat. Alhoewel de GPS regelmatig aangeeft dat we over een onverharde weg moeten houden wij stug vol we blijven op het asfalt. Uiteindelijk toch maar een beetje onverhard, de camping kunnen we niet vinden. Waarschijnlijk is deze er ook niet maar mag je hier wel wild-kamperen en hebben we een mooi plekje aan een meertje, waar we dus ook nog in bad kunnen..

Tijdens het eten maken en de tent opzetten (dit moet snel gebeuren want er zitten aardig wat mugjes) zien we de zon al langzaam zakken wat betekent dat we moeten opschieten. De afwas laten we even staan zodat we eerst in bad gaan. Dit bad is een beetje koud maar vooral glibberig door de modder op de bodem. Het is dus een snelle duik en snel weer afdrogen. Ondanks dat het water niet super schoon is voelen we ons alle wel weer lekker fris. Daarna doen we nog snel even de afwas en drinken een lekker kopje thee met gebak, wat heerlijk smaakt. Inmiddels is het half8 en kruipen we allemaal de tent in. Ten eerste omdat het donker is en ten tweede de muggen zijn erg actief.
Toch hebben we een heerlijke dag gehad, met mooi weer en een mooie route.

Nog even een weetje vandaag zijn we precies voor de helft onderweg aan de ene kant wel leuk maar nu word alles wel veel korter en dat vinden we een beetje vreemd.

Groetjes van ons.

1. Time flies when you are having fun!
    Als je nou 1 van die kabouters uit die paddenstoelenbus vangt, mag je een wens doen. En dan kun je een tijdvertrager wensen.. en dan gaat die 2e helft vast en zeker trager!

Enjoy!
    xx Ris

2. Mooi zeg al die paddestoelen toen wij in Emmen waren dit weekend waren er ook veel maar niet van die grote. xxx