dinsdag 14 september 2010

Szumowa - Tluszcz 104km

Hallo Allemaal,

Weer bedankt voor alle leuke en de af en toe nog steeds 'nieuwe' reacties. We blijven het heel leuk vinden om de blog te typen en dan s'avonds de reactie van de vorige dag te lezen. Vanochtend was Brian alweer vroeg wakker, dit is al een aantal dagen zo maar dat komt omdat we de afgelopen dagen eigenlijk iedere dag voor 9uur in bed liggen. Dit komt omdat het al om 7uur donker is/wordt. En zeker als je dan in de tent zit heb je het na een uur of twee zitten wel gezien en wil je gaan slapen. Als we in een hotelkamer slapen dan hebben we eigenlijk ook niet heel veel meer te doen want we hebben niet zo veel boeken bij, en na drie potjes kaarten is het ook wel leuk geweest. Dus dan gaan we lekker vroeg naar bed, want we zijn ook vaak moe van het fietsen en slapen is ook heerlijk! En als we dan s'ochtends wat vroeger wakker zijn, luisteren we wat muziek, en doen we alles wat meer op het gemak. Maar zelfs met het rustig aan doen reden we vanochtend al om half 9 weg bij het hotel, een record, denk ik.

De wind is weer aanwezig en alleen de eerste paar kilometers gaan meewind maar dan draaien we naar het zuid-westen en hebben de rest van de dag tegenwind. Niet dat we er zo ontzettend veel last van hadden want er was veel beschutting en anders gaan we bij elkaar uit de wind zitten om de beurt. Het was vandaag, volgens ons, nationale 'laat-je-hond-los-lopen-dag' op het platteland. In de Baltische Staten hadden we er al af en toe last van, maar hier in Polen zijn er heel veel los lopende honden. Gelukkig zijn ze vaak niet zo heel groot maar ze kunnen ons toch aardig op stang jagen, met hun geblaf en soms gebijt naar je benen. De afgelopen dagen kwamen we er al steeds meer tegen maar vandaag was echt een toppunt. Vooral de eerste 10kilometer rijden we continue langs boerderijen en bij de meerderheid kwam wel zo'n hond meerennen, of heel hard blaffen. Soms zien we ze geen eens en dan opeens een paar meter van ons vandaan geblaf, en dan schrikken we toch wel. De mensen hier maakt het ook helemaal niks uit wat hun hond doet, we reden langs een huis en er liep dus een hond los en de het baasje stond er rustig bij te kijken hoe Brian op 10centimeter na de hond niet overreed. En van geirriteerd achterom kijken trekken ze zich ook helemaal niks aan.

We vinden de Polen een beetje een eigenaardig volkje. Maar er zitten ook hele aardige bij want zo haalden we vanochtend een fietser in, en de man begon in het Pools tegen ons te praten. En toen we vroegen of hij Engels praten antwoordde hij verrassend: 'yes'. Dus na de gebruikelijke vragen van waar we vandaag komen en waar we naartoe gaan reden we verder maar daarna kwamen we hem later weer bij de supermarkt tegen. Brian ging snel boodschappen doen en Hélène heeft gezellig een kwartiertje met de man staan praten. Het is wel mooi dat de meeste mensen dan ons de route willen vertellen, alhoewel Hélène al een paar keer gezegd had dat we een GPS hadden en dat we het wel zouden vinden bleef de man maar toch vertellen waar we heen moesten. Toen we wegreden riep hij nog na dat we bij de kruising links moesten, ja duh!!

Het weer was voor de rest goed vandaag, het is al tiende rij op dag dat we geen regen hebben en dat is een record. Het is wel lastig kiezen welke kleren je aan doet, want als de zon schijnt is het te warm voor een lange broek/shirt maar als het dan bewolkt is, is het wel lekker. Maar als het dan zonnig/bewolkt is? Dan kies je toch maar voor het tweede. Vanmiddag hadden we nog een klein stukje onverhard maar dit was zo onverhard dat we er bijna niet konden fietsen. Het waren allemaal zandduinen waar we doorheen moesten en als je dan probeerde te fietsen reed je je vast, fiets eruit tillen, weer proberen te fietsen, vast, dan maar lopen en ga zo maar door. Dus over 2km deden uiteindelijk bijna een half uur. Tja, je kan niet altijd hard fietsen.

Om 3uur komen we langs een bordje dat er een kamer te huur is, we hebben al 80km gefietst en wilden wel ergens hier overnachten maar ja het is ook nog maar 3uur en wat doe je dan de hele middag? Dus besluiten we maar verder te fietsen in de hoop dat er in het dorp verderop iets is van een hotel ofzo. Maar dat was er niet, dus maar weer verder naar een iets groter dorp/stad, 15km verderop. Daar aangekomen kijken we gelijk op de plattegrond van de stad of er een hotel of iets is. Er staat niks op, dat is even balen want we hebben 100km op de teller en we dachten dat hier wel wat zou zijn. Een bord verder kijken we toch maar even op nog een plattegrond en gelukkig staat daar een advertentie van een hotel. Dus wij het adres ingevoerd in de GPS en ernaartoe gereden.

Daar aangekomen blijkt het een drie-sterren hotel te zijn. Hmm, eerst maar even de prijs vragen. We worden begroet door de bedrijfsleider van het hotel met: 'Hi, how are you doing today?'. Ja goed. Als we vragen naar de prijs krijgen we te horen dat we een 'special bikers-price' krijgen. Dat is even mooi, want dat ligt onder ons maxiuum van wat we van tevoren hadden afgesproken. Daarna krijgen we nog een rondleiding, waar het ontbijt is, en waar we op zijn kosten kunnen poolen. Dat hij alles gaat vernieuwen en waar we onze fietsen kunnen neerzetten, in de vergaderzaal. Daarna gaan we naar de kamer en dit blijkt wel een echt drie-sterrenkamer te zijn, want het is allemaal heel mooi ingericht, een flatscreen tv, zeepjes in de douche en hele zachte dekens en bedden.

Daarna zijn we nog even teruggelopen naar de stad om een hapje te gaan eten, gyros met friet. Nog even een boodschapje gedaan en daarna lekker douchen en op zachte bed liggen, want zoveel luxe zijn we niet gewend. Morgenochtend hebben we ook een ontbijt met alles erop en eraan.

Tot morgen

1. Wat heerlijk zeg zo´n luxe hotelkamer dat zal lekker slapen. Vervelend zeg al die honden zou het ook heel eng vinden. xxx

2. Hoi super zoveel dagen zonder regen! heerlijk!!!
    Houden zo! haha. Nou jullie worden al behoorlijk prins en prinses achtig steeds maar in hotels slapen. Wel weer aardig dat de prins en prinses een bikers terief mogen betalen.
    En die honden! BLAF gewoon terug gggrrrrr!!!
    nog 3 nachtjes xxx

3. Het begint nog een luxe vakantie te worden zeg!! Moet niet heel veel gekker worden :P Hoe staat het eigenlijk met de tussenstand van het " pesten"

4. Howwwwwwwww !!
    Lukt het me eindelijk om een bericht te plaatsen, zet ik hem bij de verkeerde blog !
    Echt weer wat voor mij...

Even naar 11 september dan maar ;)