dinsdag 16 november 2010

Badesi - Bonifacio (Frankrijk) 65km

Heey allemaal, hier voor het eerste berichtje uit Frankrijk!=)
Vannacht hadden we niet heel top geslapen want het raam klapperde heel erg, buiten stormde het! Maar nadat we het raam hadden gesloten vielen we uiteindelijk toch weer lekker in slaap en waren we alsnog goed uitgerust, dat was ook wel nodig want het zou nog een pittig dagje worden vandaag. We hebben namelijk 1165hoogtemeters gehad en dat met slechts 65km.
We verlieten het hotel eigenlijk met niet heel veel zin want het regende en daarbij waaide het enorm hard en we moesten ook gelijk naar boven toe. Maar toen we de eerste beklimming hadden gehad waren we allebei wel wat warm gedraaid en we hadden ook nog de wind in de rug dus dat scheelt enorm veel! En we waren toch ook wel blij dat we boven waren, konden we lekker naar beneden. Maar wat was dat koud zeg we moesten heel diep nadenken wanneer we het nog meer zo koud hebben gehad en dat is toch wel een tijdje geleden. Toch gingen we al snel weer een beetje naar boven af en toe een beetje naar beneden en dat ging best wel aardig. Het regende inmiddels ook niet meer zo heel hard, maar het waren meer steeds buitjes dus dit was niet heel erg storend. Daarbij was de omgeving weer prachtig, konden we naast elkaar fietsen dus hadden wij het prima naar ons zin. Omdat het nog steeds een beetje regende wilde we wel ergens binnen wat drinken maar naar 30kilometer waren we nog steeds niks tegengekomen waar we iets konden drinken en die ook nog open was. Dus aten we snel een stuk cake en gingen we weer verder, de regenpakken bleven nog steeds aan. Ten eerste omdat het wel lekker warm was en omdat we af en toe nog een enorme stortbui over ons heen kregen en we vonden het niet nodig om daardoor nat te regenen.
Zoals ik al zei fietsten we gezellig naast elkaar en we waren al aardig wat politieauto’s tegengekomen maar hier kregen we geen commentaar van. Wel het standaard toeteren van de Italianen (ja zelfs op Sardinië) gisteren werd er zelfs een middelvinger naar ons opgestoken omdat we blijkbaar te veel ruimte in beslag namen. Maar vandaag kwam er dus een politieagent druk seinend naast ons rijden dat we achter elkaar moesten gaan fietsen, dit hebben we dan maar gedaan (tot de politieagent uit zicht was).

En al redelijk snel kwamen we in Santa Teresa aan en besloten we eerst de haven op te zoeken zodat we in ieder geval wisten waar we moesten zijn. Dit hadden we al snel gevonden en we aten ons boterhammetje op in de Terminal (lekker droog binnen). Maar ja het was inmiddels half2 en om half5 zou onze boot pas vertrekken. Wat gaan we doen? We wisten dat er op 5km afstand Capa Testa zou liggen een van de hoogtepunten van Sardinië. Maar ja, de regen kwam nog met gigantische buien, waaide enorm hard en de weg ernaartoe zou ook niet bepaald vlak zijn dus heel aantrekkelijk was dit plan in eerste instantie niet. Dus daar zaten we dan nog geen 5min we keken elkaar aan en hadden allebei zoiets van: “nou en, anders zit je hier we gaan lekker naar buiten” Misschien valt het tegen en was het niet de moeite waard maar wat moet je nou daar op zo een stoeltje?
En inmiddels was het even droog en scheen het zonnetje zelfs een beetje dus vol goede moed vertrokken we voor het eerst vandaag zonder regenpak. Dat hadden we niet moeten doen want na 5min kregen we toch een stortbui op onze kop, niet normaal! We vonden gelukkig snel een afdakje en de regenpakken gingen weer aan, we konden er wel om lachen. We fietsen verder en vonden het wel een beetje op de Noordkaap lijken harde wind en steile bergen. Maar we genoten want de omgeving werd steeds mooier ruiger en de wind ging nog harde waaien maar we vonden het totaal niet erg. Nadat we weer wat naar beneden gingen kwamen we bij de zee uit en gingen we over een weg tussen de zee door. Waar deze met harde rukwinden tegen de kant sloeg. Aan het einde zetten we de fietsen neer en liepen het laatste stukje naar de kust en je ziet het wel op de foto’s dit was de moeite zeker waard. Echt heel mooi, alle stenen helemaal rond van de zee en dan ook nog de wind die als een echte storm tekeergaat waardoor de zee keihard tegen de kant aan slaat.
Na hier een stukje rond gelopen te hebben fietsten we weer terug en moesten we nog een klein uurtje wachten voordat we de boot opgingen. Brian was al een beetje bang dat hij zeeziek zou worden en dit was helaas ook zo, lijkbleek en met een zakje in de aanslag zat hij op een stoeltje (gelukkig was het zakje niet nodig). De zee ging werkelijk als een razende tekeer waardoor de boot over metershoge golven moest varen. Hélène had het prima naar haar zin en heeft buiten wat foto’s genomen. Waar een Nederlander haar vertelde dat dit stuk altijd wel heel wild was, omdat de wind/zee door twee eilanden heen moest. Eerst zou deze tegen Sardinië slaan en daarna tegen Corsica waardoor er ontzettend hoge golven zouden ontstaan, zeilen was volgens de man haast niet te doen op deze plaats.

En daar was dan Corsica in zicht en daarbij ook ons op een na laatste land, Frankrijk. Binnenvaren bij Bonifacio was erg leuk en mooi. De kanten langs de zee zijn ontzettend hoog waardoor en mooie kliffen te zien zijn. En het Bonifacio licht ook erg hoog lang het water, waar een stadsmuur omheen staat echt ontzettend leuk. De haven is overigens wel laag gelegen maar volgens de bordjes moesten wij naar boven fietsen. Dus dat was wel even wennen voor de beentjes want het was een ontzettend steile weg. Boven aangekomen gingen we eigenlijk gelijk weer naar beneden en kwamen we uit bij (je raadt het al) de haven. We hadden dus ook gewoon langs het water kunnen fietsen maar ja, wisten wij veel;).
Op zoek naar een overnachting, er stonden zelfs campings aangegeven dus wij waren al helemaal blij. Maar ja, te vroeg gejuicht want die waren natuurlijk hartstikke dicht. Op zoek naar iets anders dan, het begon al donker te worden dus we moesten nog opschieten ook. Eerste hotel- dicht, tweede hotel- dicht, derde hotel- ook dicht. Wij waren al bang dat we voor de hoofdprijs moesten gaan slapen maar het viel wonder boven wonder meer, we vonden een hotel dat wel open was voor een net prijsje. Wij onze fietsen door de bar naar binnen en op de kamer tortellini’s gemaakt.

En morgen, fietsen op Corsica!

Arriverdecié!

1. Hoi hoi.
    Zo alweer in Frankrijk.Jammer dat Brian zo zeeziek is.
    Leuk dat jullie toch nog naar de cape zijn gefietst.
    Voorspelling voor vijf dagen(Details)
    Morgen
    Laag: 11°
    Hoog: 17°
    Laag: 10°

Edwin heeft even het weer bericht voor jullie doorgestuurd! xxx ons

2. heey het klinkt al stukken dichter bij huis Frankrijk.jammer dat Brian last heeft van zeeziek zijn.maar ja als het zo tekeer gaat zal hij niet de enige geweest zijn.prachtige fotos van de zee en de rotsen.hoop dat julie het erg naar de zin krijgen op corsica.het weer voor de komende dagen lijkt me niet heel verkeerd.bij ons was de hele dag mist,en water koud. liefs opa en oma j

3. Op deze manier is het elke dag spannend of jullie nu zijn gaan fietsen, rustdag hebben (= ergens vastzitten) of toch op een boot zitten.

Ben benieuwd hoe makkelijk jullie wegkomen uit Corsica. Waar naar toe gaan jullie eigenlijk vanaf Corsica varen?

Hier verder niks boeiends te melden.

Groeten

Erwin

4. Frankrijk klinkt zeker dichtbij zeg. Jammer dat je elke keer zeeziek wordt. (ik weet hou het voelt echt rot) als je vaste voet aan wal zet is het snel weer over dat is het enige voordeel. geniet nog maar met volle teugen want het gaat nu zeker opschieten. xxx van ons

5. Jo! Mmmm... en gisteren zei ik dus heel optimistisch: 'Vergeet niet te smeren.' haha, voelde ik me belachelijk toen ik net de foto's zag! 8)

En dat van die Italiaan en die middelvinger - heeft dat niet iets met de Nederlandse vlag en voetbal te maken?? Het kan toch niet aan de droppies liggen...

Wederom mooie foto's - wederom zullen we jullie vanaaf extra missen tijdens opnieuw een spannende Pokémonstrijd!

Liefs xx Ris
    P.S. Ik geloof niet dat iemand al vertelt had dat Vettel kampioen is bij de F1.. hartstikke belangrijk! 8)

6. Bonjour!

Jaja ik spreek ook Frans (en hij mij ook wel eens). Ziet er niet erg aantrekkelijk dat weer. Gelukkig zijn jullie wel wat gewend ondertussen. Wel balen dat Brian alweer zeeziek is geworden. Wellicht moeten jullie even contact opnemen met Piet, Piet Piraat. Die weet denk ik wel iets tegen de zeeziekte :P

Hopelijk hebben jullie weer een paar mooie dagen voor de boeg. Verdienen jullie!!

Zo nu alleen nog maar Spanje...het einde komt nu toch wel snel dichtbij!! Hoewel er nog genoeg kilometers te gaan zijn.