maandag 29 november 2010

Rustdag Girona

Hallo allemaal!

En dan wordt je weer wakker en dan heb je weer een rustdag. We hebben deze keer niet heel veel dagen gefietst maar we vinden het toch wel fijn dat weer een dag rust hebben, zeker omdat we vanaf morgen het binnenland in fietsen en dat betekent klimmen. Gisteren nog even gekeken hoeveel kilometer we nu nog precies moeten en hoe we op schema liggen. Nou dat is allemaal goed te doen, we moeten nog 1400km fietsen en hebben daar nog 3 weken voor.

Bij de overnachting zit ook een ontbijt dus daar maken we zeker gebruik van. Rond 9uur gaan we naar beneden en daar kunnen we kiezen tussen geroosterde boterhammen of cornflakes. Brian gaat voor de cornflakes en Hélène voor de geroosterde boterhammen. We zijn hier niet de enige want er zitten ook andere mensen aan het ontbijt. Drie Engelse meiden, een oudere man een ouder stel. Brian snapt nu ook gelijk waarom de hostels gaan youth hostels meer heten want de helft die hier slaapt is allang niet meer jong. De oudere man is ook zeer spraakzaam en zegt tegen iedereen: ‘morning’ met de blik in zijn ogen van praat terug tegen mij. Als een Engels meisje dat vervolgens ook doet is hij niet meer te houden en gaat alles vertellen wat hij doet. Bijvoorbeeld: man pakt zijn laptop en zegt tegen het meisje: ‘wel zwaar hor zo’n laptop, hij weegt wel drie kilo’. Man start zijn laptop op: ‘ik ga even de vluchttijden kijken, want ik vlieg vanmiddag naar huis’. Even stil en daarna begint hij foto’s aan het meisje te laten zien: ‘kijk er ligt sneeuw waar ik woon’. Het meisje antwoord over heel vriendelijk op. Maar goed het is wel vermakelijk zo tijdens je ontbijt.

Buiten zien we allemaal mensen al met mutsen en handschoenen op lopen, dus het zal wel koud zijn, inderdaad twee graden. Wij doen dus lekker onze thermobroek aan, want we willen het vandaag echt niet koud hebben dat hebben we al te vaak op de fiets. Eerst maar weer eens naar de toeristeninformatie. We krijgen een hele mooie kaart met de dingen die er te doen zijn en de mevrouw levert ook nog commentaar, zo weten we precies waar we aan toe zijn, kortom een perfecte toeristeninformatie. Eerst hebben we zelf nog een heel boodschappenlijstje af te werken: een muts, overschoenen en campinggas. Daarvoor hebben we op internet al een aantal adressen opgezocht van intersports en fietsenmakers. Brian heeft totaal geen zin om te fietsen vandaag dus we gaan alles lopend doen. We komen langs de volgende winkels:
- Intersport 1, blijkt een skiwinkel te zijn
- Fietsenmaker 1, blijkt niet te bestaan
- Intersport 2, blijkt geen campinggas te mogen verkopen maar weet wel een andere zaak, we kopen er wel mutsen, allebei dezelfde, nummer 1 gevonden
- Fietsenmaker 2 , heeft overschoenen maar uit de jaren ’90 en passen niet
- Andere zaak, vinden we campinggas, nummer 2 gevonden
- Fietsenmaker 3, is ook spoorloos
En dan hebben we ondertussen al ruim 1,5uur gelopen en zijn we weer terug bij het hostel. Al is het nog maar half 12, we hebben toch wel honger en besluiten lekker een broodje te gaan eten. Ze verkopen hier nog steeds lekkere baguettes dus daar zijn we heel blij mee.

Na het eten zoeken we op internet of er misschien een Decathlon hier in de buurt is om daar te kijken voor overschoenen. Er blijkt er een te zijn en even later zijn we, alweer lopend, onderweg naar de Decathlon, 3km verderop. Daar vinden we gelukkig overschoenen. Omdat overschoenen normaal voor wielerschoenen zijn moeten we wel een grote maat kopen, uiteindelijk wordt het maat 46/47 en deze past er net overheen. Op de terugweg gaan we even bij de Carrefour boodschappen doen. In de supermarkten koop je hier niet even een plakje ham maar gelijk een hele poot. We kunnen ons weer eens niet inhouden in de supermarkt en staan even later buiten met te veel boodschappen en 5 liter water,die we vervolgens nog naar het hostel moeten krijgen. Als we daar uiteindelijk zijn, zijn we wel toe aan een siesta. En met de laptop op schoot kijken we even een uurtje een paar flimpjes.

Dan is half 4 en gaan we eindelijk aan het culturele deel van de dag beginnen. Omdat het maandag is zijn wel alle museums dicht (jammer, wilde we eindelijk is naar een museum gaan, niet dus!). Wel is er al wandelend veel te zien. We lopen door de joodse wijk en oude middeleeuwse straatjes om uit te komen bij een van de twee kathedralen van de stad. Ze zijn wel allebei dicht maar van de buitenkant zien ze er al mooi genoeg uit. Na een hele lange trap bereiken we de stadsmuur waar je 1,5km over kan lopen. Dit doen we dus ook en het is ontzettend leuk, we hebben hele mooie uitzichten over Girona en de bergen erachter. Als je de gerenoveerde stukken van de muur wegdenkt loop je bijna in de middeleeuwen rond, zelfs alle gaatjes in de muur waar ze vroeger door schoten zitten er nog in. Na een goed uur zijn we er klaar mee en komen we voor de derde keer vandaag uit bij het hostel.

Daar kunnen we lekker eten maken, aardappeltjes met peentjes en vis. Ook zetten we er weer nieuwe foto’s op. Deze serie is vanaf het vaste land van Frankrijk tot Girona, veel kijk plezier. Nu gaan de rommeltjes wat opruimen, want je kan een rommel maken in een dag joh! En gaan lekker vroeg naar bed,morgen beginnen aan de etappe Girona –Teruel 541km, halverwege moeten we de hoogste pas van de reis over, namelijk de Puerto de Villarroyo,1701meter. Maar we zijn na vandaag goed voorbereid, een extra muts en overschoenen!

De groeten weer!

1. Succes morgen met de hoogste pas! In iedergeval goed voorbereidt met warme overschoenen en een muts! Hier sneeuwt het!
    Groetjes marjolein

2. heey jullie. leuke rust dag geweest ,fijn van de overschoenen en de extra muts.dat moet toch wel helpen tegen de kou.[ hoop dat het meevalt.].
    slaap lekker straks.ik ga nu even de foto's bekijken,dat is altijd leuk. veel liefs opa en oma j

3. Hallo daar in Spanje.
    Zo een relex rustdagje heerlijk, fijn die overschoenen en mutsen.
    Hier is het verkeer al ontregelt, door de sneeuw, de drukste avondspits ever!!!
    Er was ook geen weer alarm afgegeven dus iedereen ging gewoon naar z'n werk.
    Fietse morgen dikke knuffels

4. o leuke mooie foto's trouwens we hebben net gekeken.Doei.

5. Dat wordt geen cocktail begrijpt ik. Blanes daar gaan jullie niet naartoe zijn jullie niet nieuwsgierig. xxxx

6. Zo ik ben weer bij. Nog slecht 1400 km...en dat in 3 weken. Moet een makkie zijn voor jullie.

Zo en dan vandaag even een pas over geweest van 1700 meter. Beetje overleefd of viel het zwaar tegen. In iedergeval een kanp staaltje werk.

Succes de laatste paar weken. En wat moet ik straks iedere ochtend als eerste gaan doen. Of gaan jullie thuis ook dagelijks een blog bijhouden.

Adios!

7. Droppies!

Wat is het in hemelsnaam dat er op foto 1 staat?
    Kan me er niets van indenken??

Jullie hebbben een lekker stukje gewandeld, alles zo bij elkaar... maarre.. best tip tegen koude voeten was toch outdoorsokken? Er & ik hebben nog wel een paar voor jullie hoor! Kun je zo komen halen 8)

Heel veel succes met de klim!
    Ik ga nu ff de foto's checken.