woensdag 24 november 2010

La Madeleine - Pezenas 106km

Heey allemaal,

nadat we weer is heerlijk hadden geslapen en dus weer helemaal bijgetankt konden we de kou weer in. Alhoewel er wel een strakblauwe hemel was, was het nog best fris maar met een jas handschoenen en een muts op gaat dat prima. En we gaan door prachtige stukjes van de route en kunnen eigenlijk alleen maar genieten. Als we na 20km pauze houden in een klein dorpje halen we ook wat boodschapjes maar dan moet je zowaar naar 3verschillende winkels want een grote supermarkt hebben ze niet. Dus eerst naar de mini-supermarkt daarna de bakker en als laatste de slager. Maar dit is natuurlijk echt Frans dus vinden wij alleen maar leuk. De slager is toch wel redelijk onder de indruk dat we op de fiets zijn en vraagt daarom honderduit uiteraard in het Frans dus Hélène snapt er helemaal niks van. Brian zit buiten op een bankje en zet vast thee dus ja die kan ook niet helpen. Uiteindelijk weet de man genoeg en Hélène hoopt maar dat het goed is overgekomen.

Daarna fietsen we weer verder door weilandjes, bergen en riviertjes. Er zijn ook heel veel campings onderweg, we komen er eentje tegen die open is maar dit is al na 40km dus dat is nog veel te vroeg. De rest heeft allemaal een bordje: ‘Ferme’ (betekent dicht) of een groot hek en dat zal waarschijnlijk wel betekenen dat ze dicht zijn.

Langzaamaan gaan we naar boven en word het landschap ook weer wat ruiger. Het zonnetje doet goed zijn best dus we warmen lekker op en kunnen zelfs zonder jas fietsen. De lunchpauze weer een heerlijk stokbrood met salami smaakt heerlijk op wat rotsen in het zonnetje. Daarna fietsen we weer verder en komen op het hoogste punt (niet heel hoog 300meter) en kunnen we weer naar beneden. Waar de rotsen aan de andere kant nog ruiger en hoger zijn echt heel mooi om te zien.
We gaan niet heel hard naar beneden want er zitten aardig wat bochten in deze afdaling, maar de vraag is altijd standaard: “wat is jou maximale snelheid?” Het is een soort wedstrijd wie er de hoogste snelheid haalt. Meestal is Hélène de eerste keer toch sneller waardoor Brian bij afdaling nummer 2 extra zijn best doet om deze maximale snelheid te verbreken. Wat hem dan meestal ook lukt.

Tegen de middag hebben we weer een bankje voor de pauze, uit de wind en in de zon. Ideaal! We besluiten weer is een foto samen te maken met de zelfontspanner dus die zetten we op het randje van de (stenen) vangrail. Gevolg camera waait om en we hebben een foto van de blauwe lucht. Bij poging twee valt hij niet om en hebben we een goede foto maar we zitten wel heel ver weg dus deze zal je op Picasa moeten bekijken.
Het waait vandaag weer ontzettend hard en eigenlijk waren we er vanuit gegaan dat we vandaag meewind zouden hebben. Maar dit bleek niet helemaal waar te zijn, want regelmatig hadden we hem ook behoorlijk tegen of een beetje vanaf de zijkant. Soms zijn de windstoten zo hard dat we even niet meer verder kunnen fietsen en dus haast stil staan. Waarop Brian reageert: die ‘piep’ wind al de hele dag tegen! Na vijf minuten herhaalt Hélène deze zin en moeten we er allebei heel erg hard om lachen. De grap blijft de rest van de dag voorbij komen.

Na 80km komen we bij een supermarkt en halen wat boodschapjes, tegenover de supermarkt is een hotel en waarschijnlijk ook niet zo duur. Deze heeft namelijk twee sterren en dat is wel waar wij ons op richten het liefst nog 1 maar die zie je eigenlijk nooit;). Maar ja het is nog vrij vroeg (4uur) en het is prachtig weer. Daarbij zouden we zo windmee draaien en er liggen wel wat campings op de route dus stiekem hopen we dat deze open zal zijn. Dus fietsen we dapper verder even zijn we een beetje bang dat het de verkeerde keuze zou zijn maar als we eenmaal met de wind mee gaan fietsen we makkelijk 25km per uur dus zijn we zo bij de camping. Maar helaas, gesloten voor kampeerders. Dus moeten we toch weer verder in het volgende stadje rijden we gelijk naar de camping toe maar deze ziet er toch ook aardig gesloten uit, groot hek met een dubbele ketting. Onderweg twijfelen we nog of we gaan wildkamperen maar vinden het beiden toch iets te koud. Dus fietsen we verder en zullen toch weer naar binnen moeten. In het dorpje rijden we zowaar tegen een toeristeninformatie aan dus gaan we daar even vragen naar een goedkope overnachting. We krijgen een boekje mee met wat adressen. De eerst vinden we vrij snel en ziet er ook heel leuk uit. In een heel klein smal straatje waar alle huizen tegen elkaar staan aangebouwd, echt heel schattig. Dus bellen we aan helemaal blij dat we zo een leuk plekje hebben gevonden. Er doet niemand open, nog een keer aanbellen er doet weer niemand open. Maar er staat een telefoonnummer, even bellen- voicemail. We geven het op en gaan opzoek naar wat anders. We vinden een hotel (2sterren) en hebben een mega grote kamer tot onze beschikking. Hebben lekker ravioli gegeten (een beetje variatie, normaal zijn het tortellini’s) en warm gedoucht.

Dat was het weer, heerlijke dag gehad!
Toedeloe!

1. heey . ja klinkt ook als een leuke dag. alleen jammer van die ' piep ' wind .waarom je die meestal tegen hebt snap je niet he.het landschap ziet er geweldig uit op de fotos.fijn ook dat het lekker zonnig was.mega veel km weer. slaap lekker en tot morgen maar weer. liefs opa en oma j

2. Gelukkig gisteren een betere dag gehad. Hopelijk vandaag weer goed weer. Nu richting Perpignan? (een bekende plaats uit de Tour de France). Het lijkt trouwens wel een sport te worden om elke avond weer een slaapplaats te vinden.
    Groeten van pap en mam.

3. Al die hotels, al die sterren..
    De Don zou zeggen: 'Heb je mijn * al eens gezien?' denk ik.

Over die wind kan ik meepraten.. ben net uit bed en naar werk gefietst, toch alweer moe.. want wat een woei - met vieze regen en hagel! Goed begin van de dag dus... :S

Jammer dat het knus uitziende hotelletje niet open was, heb je wel een fotootje gemaakt?
    Hoop dat het weer zo'n mooie dag wordt voor jullie!

Liefs xx Ris

4. Hey hallo,

Weer eens een berichtje van mijn kant. Wat een prima weertje (althans zo ziet het er op de foto's uit) In ieder geval beter dan al die vieze regen/hagel/natte sneeuw die hier nu valt.

Kunnen jullie niet beter al de campeerspullen verkopen. Ik lees meer "hotel" overnachtingen dan tent overnachtingen. Het is blijkbaar niet anders.

Ik zag dat Rissy geen grap heeft verteld vandaag. Dan neem ik dat maar voor mijn rekenening. Komt die:

Jantje komt thuis met een slecht rapport. "Voor zo'n slecht rapport lijkt een flink pak slaag wel op zijn plaats!" zegt vader boos. Jantje antwoord: "Dat lijkt mij een goed idee pa. Ik weet wel waar de meester woont."

5. Hoi beetje late reactie maar dat maakt voor jullie niet uit!
    Even nog over gisteren (vooral voor Jan) ik ben natuurlijk SUPER trots op mijn dochter (en ook op Brian) het maakt mij echt niet uit hoe ze er bij fietst, als haar voeten maar warm blijven!!!
    Zo leuk om iedere keer het landschap te zien veranderen.
    Raviolie best lekker toch.
    Veel plezier moergen het wordt wel frisser maar de zon blijft wel schijnen!