dinsdag 9 november 2010

Rustdag Rome 19km

Vanochtend werden we wakker en waar dachten als eerst aan: Hoera, Hélène der mama is jarig! Wel een beetje vreemd om dan zo ver weg te zitten maar we hebben gelijk even gebeld om haar te feliciteren. We werden trouwens pas om 8uur wakker en dat mocht ook wel eens want we hadden een evenaring van het record fietsdagen achter elkaar, namelijk elf! En in die elf dagen hadden we meer dan 1000km gefietst. We hoorden gelukkig nog geen getik op de tent dat het regende maar toen we naar buiten keken kon dat nooit lang uitblijven. Dus deden we maar lekker ontbijt op bed. We wilden vroeg weg en aangezien we toch al gewassen hadden en de fietsen schoonmaken wel een andere keer zouden doen zaten we om 10uur op de fiets richting het centrum van Rome.

Fietsen in Rome is erg apart. Nu we geen bagage bij ons hadden waren we een stuk wendbaarder dan gisteren dus slalomde we achter de scooters aan langs de auto’s. Het is trouwens niet zo heel vreemd dat er hier zo veel scooters rijden want in de auto sta je hier onherroepelijk vast. Onderweg moesten nog wel onze regenpakken even aandoen en kregen een stortbui van jawelste op ons dak. Maar heelhuids bereikte het Piazza Venezia, waar we onze fietsen stalde. Dat kon je niet van iedereen zeggen want onderweg hebben we heel veel ambulances gezien en er lag zelf een dame midden op de straat op de grond die was aangereden met der scooter.

Vanaf het plein startte we onze tocht door Rome. Doel een was het Colosseum natuurlijk. Eerst maar even een reisboekje kopen want we wilden toch wel weten wat we nou eigenlijk aan het bekijken waren. Met het boekje in de hand stonden we bijna een half uur in de rij om de grote arena binnen te komen. Toen we dan eindelijk een kaartje hadden begon het te plenzen, en iedereen die er was deed zijn paraplu uit, en wij onze capuchon op. Een weg banend door de paraplu's kwamen we eindelijk in de ring terecht waar vroeger de grote gladiatorengevechten gehouden werden. Het kost natuurlijk veel moeite om zo’n groot ding over eind te houden en dat zie jammer genoeg wel, maar met een beetje fantasie is dit een werkelijk prachtig archeologisch object. Daarna gingen we verder. De ‘Rome-kenners’ zullen nu wel denken dat we naar het Foro Romano zouden gaan, maar nee. Omdat Brian dit al een keer gezien had en omdat hij vond dat er mooier dingen te zien waren zouden we dat doen als we nog tijd over zouden hebben. Dus starten we onze wandeling, in de regen, naar het Circus Maximus. Van deze paardenrenbaan is helaas weinig van over en toen we er langs liepen was er ook een landmachtdag bezig of iets dergelijks, er was weinig te zien in ieder geval. Nu kwamen we weer bij de fietsen uit en hadden deel 1 van vandaag gehad.

Voordat we met deel 2 zouden beginnen wilden we toch eerst wel even wat gaan eten want het was al bijna 1uur. We besloten maar iets warms te nemen dat we vanavond lekker makkelijk brood met soep konden eten. Maar ja er was zo veel keus uit restaurantjes, waar ga je zitten? Na een aantal menukaarten te hebben bekeken kwamen we uit bij een leuk klein restaurantje vlakbij de Trevi-fontein. Tenminste we dachten dat het een leuk restaurantje was. Als voorrecht namen we allebei geroosterd brood met olijfolie en kruiden en als hoofdgerecht Brian, kip met aardappeltjes en Hélène fettucine of zo iets. Het voorrecht ging nog wel maar het hoofdgerecht was niet warm genoeg droog en helemaal niet lekker,erg teleurstellend dus. Daarna even een kijkje genomen bij de Trevi-fontein en daar was het erg druk. Vervolgens verder gelopen naar de Spaanse Trappen en onderweg een overheerlijk ijsje gekocht wat het minder lekker eten toch wel goed maakte. De Spaanse Trappen vonden allebei niet zo heel interessant en via een dure winkelstraat met winkels zoals Dior, Prada, Vitton enz. liepen we verder naar het Pantheon wat erg mooi was om te zien. Als laatste liepen we naar het Piazza Navona, waar we op een terrasje(het was sinds een uur of 12 droog geworden red.) een lekker bakje koffie en thee dronken.

Ondertussen was het al tegen 4en en liepen op het gemak terug naar de fietsen waar we nog even een heel groot wit gebouw opgelopen het Vittoriano. We hadden eigenlijk niet meer zo’n zin om nog naar het Foro Romano te gaan en reden terug naar de camping, onderweg kwamen we nog langs Vaticaanstad en wilde het museum nog wel bezoeken om de Sixtijnse kapel te zien, maar helaas waren we daar te laat voor en konden we niet meer in. Daarnaast hebben we nog veel meer standbeelden, gebouwen en mooie dingen gezien en we kunnen wel zeggen dat we veel van Rome gezien hebben maar om alles te zien heb je toch wel wat langer nodig dan een dag.

We hebben nu lekker een boterhammetje gegeten en gaan straks de fietsen vast optuigen want morgen gaan we weer verder naar Citavecchia waar we morgenavond op de boot hopen te zitten naar Sardinie. We hopen dat het daar wel wat rustiger is want Italie is een heel mooi land maar wel ontzettend druk qua verkeer.

Groetjes van ons!

1. hey jullie.allereerst gefeliciteerd met mama.Ik dacht in het weekend wanneer is er nu een rustdag ,heb iets gemist zeker.best lang 11 dagen achter elkaar fietsen.dus deze dag was dik verdient.ijsje ziet er gezond uit.fijn dat jullie veel gezien hebben van Rome.mooie dag morgen en een fijne boot tocht.liefs opa en oma j

2. Mooi verhaal weer hoor.

Ik ben benieuwd hoe het op de boot is en of dat allemaal gaat lukken.

Ik vind dat jullie toch best veel van Rome gezien hebben in een dag, jammer van het verkeerde restaurantje want je kan er over het algemeen echt heerlijk eten.

Groeten

Erwin

PS wanneer verwachten jullie in Blanes te zijn? Vdv, Lost en ik waren afgelopen week in een dronken bui stiekem aan het kijken wat mogelijk is ;)

3. Respect hoor! Zoveel van Rome zien in z'n kort tijdsbestek. Gelukkig hebben jullie de hoogtepunten gezien. Nu hebben jullie gelijk twee mooie redenen om eens terug te gaan:
    A. voor beter eten,
    B. om de rest te zien

Ben benieuwd naar jullie ervaring van Sardinie. Ook daar zal het vast wel erg mooi zijn. Fijne overtocht.

Ik zal de grappen weer overlaten aan het GRAPPENKANON rissy...beng, beng, beng

4. Mooi zeg Rome. Hoop dat het lukt naar Sardinie.
    Hier alles oké.xxx

5. Heey!

Alsnog gefeliciteerd Rian!! :D

Wat zien die ijsjes er heeerlijk uit zeg, jammie jammie! Jammer dat het eten minder was :( En jullie hebben inderdaad echt nog veel gezien in zo'n korte tijd, erg leuk!

Nu weer op de boot, spannend. Ben benieuwd hoe het allemaal zal verlopen!

Veel plezier!!

Liefs, Caroline xx

6. hoi Romeinen.
    Ja Rome is echt mooi he.
    Maar je moet inderdaad wel een fiets slinger diploma hebben!
    En Helene heb je nog een mooi Dior tasje gekocht! Je doet nu al zo lang met die fietstassen!!