maandag 15 november 2010

Porto Torres - Badesi 61km

Tja, jullie zien het al aan de titel vandaag toch maar geen rustdag!

Vanochtend werden we iets later wakker dan normaal omdat de boot naar Asinara toch pas om half 10 zou vertrekken. Op het gemak gingen we om 9uur de deur uit op weg naar de boot. We moesten wel eerst nog even kaartjes kopen want gisteren was het kantoortje dicht. Maar toen we bij het kantoor om kaartjes vroegen moest ze eerst maar even bellen of de boot wel zou varen ivm het weer. Wat wij niet echt begrepen want de lucht was strakblauw en er was bijna geen wind. Maargoed zo gezegd zo gedaan en toen ze ophing deelde ze ons mee dat hij zou gaan(wij blij) maar dat hij niet wist of hij s’middags wel terug zou varen (wij niet blij) ivm met het weer nogmaals. Ja wat doe je dan? Een ander meisje zei wel dat als die vandaag niet terug zou gaan misschien wel morgen zou terug gaan. Maar daarop zei de ander gelijk weer dat hij morgen zeker niet terug zou gaan omdat ze slecht weer en veel wind opgaven. Nou wij durfde de gok niet aan dus besloten niet te gaan. Maar ja wat doe je dan? Dan loop je maar een beetje door de haven rond, je gaat eens op een rots zitten, je probeert dingen te zoeken die je kan gaan doen. Maar dat waren er niet zo heel veel, dus dronken maar koffie op een terrasje.

We hadden wel gezien dat er een toeristeninformatiedienst was (vanaf half 11 open) en een reisbureau waar we onze boottickets konden kopen (vanaf 10uur open). Dus om kwart over 10 sloften we op het gemak naar het reisbureau om maar vast de tickets voor morgen te kopen. Toen we vroegen of we vanaf hier naar Corisca konden varen en hoelaat en hoe duur was de eerste reactie, ja maar er vaart iedere dag een boot vanaf Santa Terasa. Dit was ons geheel onbekend want we hadden heel internet afgezocht naar een boot daar maar het enige wat we konden vinden was dat die tot september zou gaan. Maar goed de vrouw ging informeren voor de boot naar Corisca en Brian ging kijken hoe ver het was om naar Santa Terasa te fietsen. Het bleek ‘maar’ 100km te zijn en aangezien de boot vanaf Santa Terasa naar Corisca pas om half 5 zou gaan zouden we dus tijd zat hebben omdat te fietsen als we vandaag zouden gaan fietsen, en waarom niet? Want er was toch niet heel veel te beleven in dit plaatsje. Ook was het nog eens aanzienlijk goedkoper om vanaf Santa Terasa te varen dus de keuze was zo gemaakt. Even later stonden we buiten met twee boottickets Santa Terasa – Corisca. Nu maar snel naar het Bed en Breakfast en spullen inpakken en wegwezen.

Het was geen probleem om een dag eerder te vertrekken maar aangezien we daar niet op gerekend hadden was de kamer een grote rotzooi en lagen overal spullen die nu weer in de tassen moesten. Het duurde wel even maar iets voor half 12 zaten we op de fiets. En wat waren we blij, nadat we de trip naar het eiland Asinara niet konden doen, hadden we toch wel zoiets van ja zitten we hier twee dagen ons te vervelen. Maar nu konden we en lekker fietsen en morgen gewoon naar Corisca varen en het was ook nog eens lekker weer, warm gewoon! We gingen daarom ook als een trein en na een uurtje zaten we op een muurtje onze gesmeerde boterhammetjes te eten. We hadden ze vanochtend al gesmeerd omdat dat makkelijker zou zijn om ze mee te nemen naar het eiland. Maar ja daar zaten we nu, we zaten lekker op de fiets. We reden nog langs een heel mooi plaatsje dat op een rots gebouwd was, erg mooi om te zien (zie foto).

Het stikt hier ook van de campings en stiekem hoopten we dat er wel eentje open zou zijn. We hadden toen we net op de fiets zaten er eentje gezien die open was (de tweede op Sardinië). En tegen 3en zagen we twee campings aangegeven staan, hier moesten we wel een stukje voor omrijden maar dat hadden we er wel voor over. Bij camping 1 stond ‘chuiso’ oftewel gesloten, Hélène belde toch maar even aan voor de zekerheid en vroeg of er misschien enige mogelijkheid was om er toch op te kunnen staan maar een norse vrouwenstem zei: ‘no’. Bij camping 2 aangekomen stond er een heel groot hek, dus ja die was ook dicht. Toch wel teleurgesteld reden we dan maar verder, het was zulk lekker weer en dan wil je gewoon niet binnen slapen als je in tent achterop heb zitten (en die de hele dag meesleept).

Dus even later moesten we weer op zoek naar een bed en breakfast/hotel/motel/pension of iets dergelijks. Er stonden wel heel veel bordjes met B&B rechts 250meter dus wij volgden de bordjes maar 2km later hadden we het nog niet gevonden. Daarna kwamen we nog een pension tegen maar deze was ook dicht. Vervolgens nog een hotel wat een absurd hoge prijs vroeg en daarna waren we het plaatsje uit, en het liep al tegen 5en. Er waren we nu twee mogelijkheden, er was nog een hotel waar we niet langs waren geweest maar dat was weer terugrijden en misschien was dat ook wel te duur of we konden verder rijden in de hoop alsnog iets te vinden of wild te kamperen. Brian omschreef het als: ‘dokken(terug naar het hotel) of gokken(hopen dat er nog iets kwam of wildkamperen)’. We gokten. Maar al vrij snel kwamen we er achter dat dit zinloos zou zijn want we begonnen gelijk aan een beklimming met 10 haarspeldbochten. Dus draaide we om en reden naar een hotel. Gelukkig viel de prijs mee en konden onze fietsen nog heel mooi binnen staan.

Daarna hebben we buiten nog lekker eten gemaakt en nu hebben we gedoucht en gaan zo slapen.

Groetjes van ons.

1. Hoi jammer van het eiland hebben jullie de ezels ook niet gezien,weeehhhhhhhh.
    Maar wel super weer, maar hopen dat die storm uitblijft.
    Hier was het ook zonnig vandaag.
    groetjes.

2. heey. wat een vewarring op de vrije dag.heb het idee dat er gewoon gefietst moet worden.geen slecht idee hoor met zulk mooi weer.heb vast al even fotos gekeken van corsica,is daar niet verkeerd ,waren erg mooie bij.nu fijne dag morgen met veel zon.en hopelijk weinig wind bij de vaar tocht.wat een karwei om een dorpje op een rots te bouwen ,maar wel erg leuk om te zien. liefs opa en oma j

3. Prachtige foto´s zeg, en heerlijk die korte broek zou ik ook wel willen. Hier is het koud maar wel zonnig. Fijne overtocht. xxx

4. Wat me te binnen schiet als ik dit verhaal lees, en de foto's zie...

VERGEET NIET TE SMEREN!! 8)

Wat ben ik jaloers op dat weer, ik heb het vandaag voor het eerst echt koud gehad op de fiets... en dat blijft natuurlijk zo voor een paar weken/ maanden... 8( - BAH!