vrijdag 3 september 2010

Daugavpils - Salakas 74km

Heey allemaal,
wat kan er toch veel regen vallen! Maar vannacht waren wij lekker droog en alhoewel het bed ietwat oud was zodat wij de veren in onze rug voelde hebben we toch heerlijk geslapen. Daar voel je toch niks meer van als je slaapt!
En alhoewel het in de ochtend vroeg wel even droog is geweest ging het toch weer regenen toen wij op ons fietsje stapten. Eerst moesten de kettingen nog wel even droog en een beetje schoongemaakt worden want die hebben toch ook te lijden in dit weer. Maar daarna waren we klaar om te gaan. Vandaag naar Litouwen! Wat betekent eerste de letse lats opmaken en omdat we nog 13lat hadden (ongeveer 18euro) waren dit veel boodschappen. Dus eerst Hélène naar binnen, daarna Brian en toen Hélène nog een keer. En aangezien we ook al avondeten hadden hebben we maar liefst 5chocoladerepen gekocht want nu het zo koud is smelten die toch ook niet en kunnen ze dus nog wel even mee;). Terwijl Hélène binnen was werd Brian aangesproken door wat oude letse vrouwtje natuurlijk spraken zij geen engels. Wat we er wel uit konden wijs maken dat ze toch wel met ons te doen hadden. Tent, matras och och. Tegelijkertijd hebben wij ook met hun te doen want de huisjes en flats in Daugavpils waren toch niet veel soeps. En als je denkt dat je dan alles wel gezien heb kom je op de snelweg (niet zo druk als de nederlandse snelweg) een paard met wagen erachter tegen. En die man zag er echt niet uit alsog hij voor zijn lol op die kar zat.

Ow ja, gisteren kwamen we ook nog een bus tegen van Conexxion die onderweg was naar Doesburg. En later ook nog een bus die onderweg was naar Arlanda (dit ligt in Zweden). Toch best vreemd als je in Letland fietst;).

En ja toch heel de ochtend regen maar natuurlijk maken wij dan nog wel een foto bij de grens. Want die moeten we toch wel hebben van alle landen dus ook van de zesde op rij. Daarna kwamen we in een stadje waar een touristeninfo was en waar we ook gelijk Litouwse lit hebben gepind. Bij de touristeninfo weer even langsgeweest voor campings, deze vrouw kon ook geen engels maar heeft ons wel praktische boekjes gegeven. En we konden in de hal (nadat Hélène even had gevraagd of dat mocht) op een bankje lekker onze boterhammetjes opeten want het was toch wel erg koud buiten.

Daarna weer de fiets op en hadden we zowaar een stuk meewind en fietsten we door een nationaal park heen, wat erg leuk was. Het leek er ook even op dat het droog zou worden maar dit waren korte momentjes. Ook hier weer in Litouwen zien we heel veel mensen die de bossen in gaan om paddestoelen te plukken. Sommige mensen verkopen ze dan aan een kraampje naast de supermarkt en andere eten het zelf op. Wij kopen deze overigens niet want ze zien er toch wel een beetje anders uit dan in Nederland.

Als we even later de bocht inslaan richting de camping (15km van de route af) hebben we toch weer aardig tegenwind en gaat het flink regenen. Dus om de beurten voorop en zo komen we er vanzelf. Onderweg zijn we niet de enige die in dit bare weer naar buiten gaan. In een weiland zit zelfs een oude vrouw op een klein krukje haar koe te melken. Vaak zien we een oud huis met een hond en een koe de melk van de koe hebben we ook al in flessen naast de supermarkt zien staan in kleine kraampjes om verkocht te worden.

Na een tijdje zien we dan een bordje met een bedje (volgens ons weten moet hier ook de camping zijn) dus we gaan een kijkje nemen. Het regent nog steeds erg hard en ook het campingveldje is een groot sopveld. We kunnen ook geen overdekt plekje vinden waar we eventueel droog kunnen zitten. Dus besluiten we dat we toch maar gaan vragen naar een kamer en hoeveel dit kost. Het blijkt niet zo duur te zijn dus de beslissing is snel genomen en maar hopen dat deze douche wel warm is. Na onze spulletjes opgezocht te hebben en alles een plekje te hebben gegeven om te drogen zijn we toch elke keer weer verbaasd dat we zoveel bij ons hebben. Omdat we avondeten hebben gekocht voor twee keer (er was alleen maar 500gram gehakt) willen we toch zelf eten maken. Dus Hélène improviseerd een keukentje op het balkon en dat gaat prima.

Nu zitten we lekker binnen en is het best al een tijdje droog, eigenlijk hebben we liever dat de regen nu valt inplaats van morgen. Maar we komen de dag met regen ook wel weer door. Zeker als je 's avonds weer alles lekker kan drogen.=) Tussen de buien door genieten we ook nog steeds van wat we allemaal zien en meemaken. En vooral Brian is blij dat we Letland weer uit zijn want de bewegwijzering + wegen waren daar niet zo top en dit lijkt nu al een stuk beter te zijn.

Morgen weer meer!
Toedeloe

1. Halloha,

Ik lees elke dag de blog ook nog trouw hoor ;).

Heb alleen nooit zoveel inspiratie voor een reactie, maar ik zal toch ook nog is een teken van leven geven.

Vuelta is nog niet echt losgebarsten op het moment rijdt Gilbert in de leiderstrui en is Cavendish al drie keer geklopt in de massasprint.

De planning is btw nog steeds om half oktober naar Italie te komen. We kunnen er waarschijnlijk 5 dagen aan besteden. Dus maar even kijken hoe dit precies uitkomt. Ons idee is om zelf in die drie dagen Milaan, Verona en Venentie te doen en de tent in ieder geval ook mee te nemen.

Veel plezier daar verder in de regen ;) en in Litouwen, jullie zesde land.

Groeten

Erwin

2. Hoi verzopen katjes, even bijkomen in een waterdichte kamer!
    Met de bus naar Doesburg is toch ook een leuk avontuur en je zit wel droog!
    Zondag wordt het beter weer bij jullie als het goed is.
    xxx mam.

3. Hey!
    Gefeliciteerd met Letland-uit :D Klopt - wij hebben nu ook regen 3 dagen achter elkaar - ze zegen, dat er 64% van maand norm al gevalen is. En moregen moet het weer zomer worden - laat ons hopen, want ik ben met organizatie bezig voor theater's Kinderfeest en heb ook mooi weer nodig in plaats van regen. Veel plezier in Litouwe!