woensdag 11 augustus 2010

Boot Stockholm-Turku - Salo 68km

Nadat we gisterenavond mochten genieten van een schitterende zonsondergang tussen de vele eilandjes van de scherenkust in Stockholm ging de wekker al om kwart voor 6. Ook waren we nog eens een tijdzone gepasseerd waardoor het nu een uur later is dan in Nederland. De vorige dag lagen we ook nog eens laat in bed omdat we tot het laatst de zonsondergang wilden zien en de mooie eilandjes, en daarna lang douchen onder een eigen douche, en afdrogen met een 'echte' handdoek(dit vond Hélène vooral heel erg fijn. De handdoeken die wij bij hebben zijn twee sneldrogende handdoeken, die een beetje aanvoelen als een mix tussen een vaatdoek en een schuurspons, niet heel lekker om mee af te drogen maar wel heel praktische omdat ze snel drogen en licht van gewicht zijn. Maar even terug naar vanochtend de wekker ging en we wilden allebei eigenlijk echt geen afscheid nemen van het bed. Maar dan om 6uur sleep je jezelf er toch uit en ga je even snel wassen en een boterhammetje eten want om half 7 werd er al omgeroepen dat alle bestuurders zich naar de auto mochten begeven. Bij de fietsen aangekomen bleek dat Brian nog niet helemaal wakker was vanochtend want hij had bij een waterflesje de dop niet goed dichtgedraaid en liet dat nou net de tas zijn waar de laptop inzat. Gelukkig hebben we er een mooi linnen zakje omheen zitten wat het meeste water had opgevangen en hij doet het nog perfect;).

Om 5 over 7 reden we de boot af en waren we in Finland, een niet helemaal nieuw land voor ons omdat we een paar weken geleden al een dag helemaal boven in het noorden gefietst hadden, dus de teller blijft op 3 landen staan. Nadat we het fietsrouteboekje van Finland hadden bovengehaald konden we beginnen. De route die we hier volgen heet de King's Road en gaat over wegen die al sinds de middeleeuwen bestaan. Er zijn heel veel bezienswaardigheden langs de kant van de weg maar de meeste zijn museums en kerken, maar daar hebben we meestal niet zo'n zin in en na een foto rijden we dan door. Even later reden we dus over het fietspad naar het centrum van Turku, al gelijk viel ons op dat er hier heel veel mensen op de fiets rijden. Waar we in de steden in Zweden bij de enige waren die gebruik maakten van het fietspad moesten we hier serieus uitkijken want vanuit alle hoeken kwamen ze en we werden ook heel vaak voorbijgereden. Na een paar kilometer draaide we een weg op die we de eerste 10kilometer moesten volgen maar dit bleek een drukke driebaans weg te zijn, maar na even goed kijken bleek er gelukkig een mooi fietspad langs de weg te zijn.

Na een kilometer of 20 hadden we de grote stad achter ons gelaten en aangezien we allebei een beetje moe waren van de korte nacht en al weer wat honger hadden omdat we niet voldoende hadden ontbeten, besloten we in een parkje in een klein dorp even een ontbijtpauze in te lassen en aten we lekker crackers met suiker. Ook lazen we de kranten die we gisteren gekocht hadden. Na een goed uur gingen we weer verder en voelde ons een stuk beter. De drukke wegen hadden we ingewisseld voor rustige weggetjes die afwisselend door bossen, weilanden en graanvelden gingen. Er zijn hier geen hoge bergen dus we schoten, mede door de meewind, lekker op. Bij het eerst de beste toeristenbureau haalden we even de campinggids van Finland want in het routeboekje stonden maar 2 campings tot aan Helsinki (ong. 250 kilometer) en was er net een te weinig. In de gids stond er nog een en dat was precies genoeg zodat we elke nacht tot Helsinki op een camping kunnen staan.

Na een lunch van bijna 1,5uur gingen reden we het laatste stukje naar Salo, het eindstation van vandaag maar nog wel eerst even boodschappen doen. Het boodschappen doen is voor het eerst makkelijk, want we hoeven niet meer terug te rekenen naar euro's. Daarna reden we verder naar de camping dat is gelegen op een klein eilandje. De campingbazin sprak geen Engels en Hélène kreeg het campingformulier dus in haar handen gedrukt wat ze dan maar alleen moest invullen. Na de drukke campings van de afgelopen tijd hebben we nu eindelijk weer eens een heel groot grasveld met picknickbank voor ons alleen. Aangezien we al vanochtend om 7uur op de fiets zaten waren we dus ook al om 3uur op de camping. Maar we waren allebei wel een beetje moe dus nadat we even gezwommen hadden hebben we lekker op onze matjes buiten in de zon liggen lezen. Het weer is hier trouwens heel goed, de hele dag is het zonnig met wolkjes geweest en ongeveer een graad of 25, dus dat is zelfs zweten omhoog.

Nu hebben we net lekker Nasi gegeten met voor het eerst deze vakantie champignons, dit omdat Brian helemaal niet van champignons houdt, dus Hélène heeft ook het merendeel opgegeten. Zo nog even douchen thee drinken en dan lekker vroeg naar bed om de verloren uurtjes van vannacht in te halen.

Tot morgen!

1. Vroeg op zeg vandaag,en dan nog uit dat lekkere bed komen zal inderdaad niet zijn meegevallen.
    Handig je dop niet op het flesje draaien, maar gelukkig viel het mee. xxxx

2. hoi,
    leuk eiland waar jullie op zitten en lekker weer het kan weer niet beter en Rian heeft geeneens tijd om de blog te lezen want ze moet koekjes voor jullie bakken. Wim is net jullie spullen wezen halen en wat kaarten van Finland want die gaan al bijna opweg naar jullie(ik ben best een beetje jaloers!!!!)

gr.Leo

3. hey
    wat klinkt het allemaal leuk zeg.hoop dat het weer zo goed blijft.leuke fotos ook weer.ik had ook het dopje van mijn flesje niet goed dicht gedaan ,en had hem op bed gelegd [opa zijn plaats] was lekker nat geworden.dus heb ik het droog moeten blazen. fijne dag morgen.liefs opa en oma j

4. Hey droppies!

Ik kan me deze dag helemaal voorstellen... Eerst een beetje stress om van de boot af te komen, en uit je bedje... daarna helemaal brak op je fiets - had ik deze morgen ook (in mn regenpak).. pff 8), en dan s middags heerlijk in het zonnetje...

BTW je kunt natuurlijk aan je visite vragen om een paar van die heerlijk zachte handdoeken mee te nemen - die komen toch met een enorme auto :P:P waar best wat handdoeken in passen!

Hoop dat jullie een goede nacht hebben gehad, en enjoy Finland, euroland...

xx Ris..

P.S. De golddiggers zijn enorm verslagen gisteren - 7 punts verschil. (samenstelling; golddiggers Aniek, Chris, Lost, Ris, Er. Gouzoekers; Paller, Suus, Polder, Beije, Joe.)