zondag 1 augustus 2010

Alfta - Amot 60km

Heey allemaal,

toen we vanochtend wakker werden (heel vroeg want Brian moest plassen) scheen de zon! En niet zo een klein beetje ook het was gewoon een strak blauwe hemel, nou dat is niet slecht. Helaas toen we anderhalf uur later weer wakker werden was er geen blauwe lucht meer te bekennen, echt waar! Wij snapten er ook niks van, maar het was droog en of de zon nou scheen of niet Hélène deed gewoon d'r sandalen aan. Het moet maar is afgelopen zijn met die kou;) Nou en het was ook niet echt koud hoor want anders had Hélène toch wel d'r schoenen aangedaan.

Na alles weer opgeruimd te hebben en een praatje met een van de campinggangers waren we klaar om te gaan. Deze mevrouw wist ons te vertellen dat hier heel veel beren en wolven in de omgeving zitten dus wij hadden weer een doel om naar uit te kijken. Want beren en wolven zijn toch wel erg cool om te zien! (vinden wij)

Vandaag was weer een prachtige dag om te fietsen. We reden over een hele rustige weg eigenlijk door een bos met af en toe een meertje of een huisje, watervalletje of moeras. En alhoewel we toch weer wind tegen hadden hebben we echt zitten genieten op de fiets. En natuurlijk op jacht naar wild-life!

En het is niet te geloven maar we hebben een Eland gezien!!=) We fietsen zo op een weggentje naar beneden en het ging best snel maar wij bleven tijdens het ontwijken van kuilen toch steevast in het bos kijken of er misschien iets zat. En ja hoor, Hélène sprong haast een gat in de lucht van haar fiets af toen ze iets groots donkers zag. Dus wij stoppen en daar stond ze, een beetje te kijken naar ons op een kleine afstand van 20meter. Brian had haar inmiddels ook gespot nadat Hélène had gezegd ja echt daar!! Daarna liep ze een stukje verder het bos in en ging toch nog maar een keer naar ons kijken en toen was ze weg. Misschien verveeld het jullie omdat ik nu al een alinea schrijf over een eland. Maar het is zo een geweldig gevoel om zo'n machtig beest in het wild te zien. En deze was wel 1000x mooier dan die in de dierentuin;)
Sorry, weer geen foto. Want het was eigenlijk maar heel kort en vaak sta je eerst even te genieten en tegen de tijd dat je aan foto's denkt was ze al weg.

Nou daarna was het alweer bijna tijd voor de lunchpauze, we hadden nog lekkere broodjes van gisteren dus die gingen erin als koek. Brian vond het nog iets te weinig dus heeft de rest aangevuld met wasa-crackers. Toen we daar dus lekker zaten te eten, kwam er een auto aan. Die zowaar stopten om te vragen waar we vandaan kwamen en of we misschien bosbessen wilde voor bij de lunch. Ja, tuurlijk willen we dat. De vrouw opende de acherbak en daar stonden serieus 3emmers vol met bosbessen en nog een paar frambozen. Ow vind je die ook lekker? Neem maar lekker hoor! Dat was wel erg aardig dus wij hebben een lekker toetje op aanvulling van onze annanas uit blik;)
De man en vrouw hadden hier in de buurt een vakantiehuisje en gingen dan lekker het bos in om bosbessen te plukken, vissen en te wandelen. In de winter kwamen ze hier ook naartoe om bijvoorbeeld te langlaufen. Ze vroeg of we al beren of wolven hadden gezien want die zitten hier veel zei ze. Nee die hadden we nog niet gezien, maar wel net een eland. Zeiden wij enthousiast, ow oké. Was het antwoord, blijkbaar zijn die toch niet zo interessant voor de Zweden. Maar voor ons zeker wel.

Ow we hebben vandaag weer niet zo heel ver gefietst, maar vinden dit ook wel even lekker. Daarbij zijn de campings zeer schaars, dus willen we de campings die we tegenkomen wel meepikken. Dus morgen staan we weer lekker op een camping. Maar nu hebben we ook zeker een heerlijk plekje.
We richten ons op de zwemplekjes aangegeven op de kaart, hier staat meestal een picknick bank een overkapping (soms gewoon de kleedkamer) en natuurlijk de pot. Niet dat die nou altijd zo geweldig zijn, maar goed je moet niet al te veel prioriteiten stellen;). En daarbij is het ook heerlijk om even een duik te nemen na een dag fietsen.

Nadat we hier waren aangekomen besloten we eerst een lekker frisse duik te nemen, want je weet het nooit het zou hier zomaar weer kunnen gaan regenen. En inderdaad toen we in zwemkleding klaarstonden kwamen er al een paar druppels naar beneden vallen, maar hier bleef het ook bij dus hup lekker in het water. We raken al aardig gewend aan het ietwat koude water (ook niet meer zo koud als water van de bergen). Brian neemt daarom drie duiken maar zwemt er gelijk weer uit en Hélène heeft zowaar een paar baantjes getrokken.
Maar toen we ons gingen aankleden hadden we het toch best fris, dus zitten we nu weer lekker met vest en jas aan. Maar het lijkt er zo waar op dat de zon zich zo toch nog even gaat laten zien.

Straks gaan we lekker spaghetti eten=)

Tot morgen xx

1. hey
    nee dat verveeld niet hoor een verhaal over een eland, geweldig maar een beer of een wolf is natuurlijk ook geweldig, dus blijf je best doen om ze te spotten he. o heerlijk spaghetti en dan die bosbessen en frambozen toe geniet er van. ik hoop dat het droog blijft.wij hebben macaroni schotel uit de oven geeten was ook heerlijk maar jullie toetje is vast lekkerder.leuke foto van jullie.slaap lekker vannacht, lieve gr opa en oma j

2. Natuurlijk geweldig een ELAND!
    Dat blijft toch altijd prachtig.
    Leuk hoor van die bosbes frambozen mensen.(lekker)
    Weer een heerlijk wildkampeer plekje.
    Groetjes ons

3. hoi
    ben net een paar dagen terug van vakantie in italie, leuk dat je me een fijne vakantie had gewenst helene, ik was helemaal verrast. het was daar heerlijk. wel de eerste dagen errruuug warm, zelfs in nacht koelde het niet af, dus bijna bloot in de tent geslapen zonder lakens en maar puffen. na 4 dagen werd het normaal warm, lekkere golven in de zee, vond sem helemaal te gek natuurlijk. we hebben venetie uiteraard bezocht en nog een paar stadjes, enne ook nog een week fietsen gehuurd, en door de binnenlanden gefietst en naar de dorpjes vlakbij, dat was heerlijk, moest ik meteen aan jullie denken!!
    het was een geslaagde vakantie met onze vrienden, voor herhaling vatbaar.
    ik heb dus 3 weken van jullie verslag gemist maar heb net 3 dagen terug gelezen, meer is niet te doen joh, jullie schrijven zulke lange verhalen, jullie houden het goed vol, ik had eigenlijk wel gedacht dat de verhalen steeds korter zouden worden, maar nee dus.
    nou, ik hoop dat jullie nog een beer zien, dat zou echt super zijn he, ook wel eng lijkt mij, maar erg avontuurlijk.
    veel fietsplezier, en ik wens jullie een goede reis verder

groetjes van iris

4. Leuk die eland, maar pas op voor de beren en wolven. Denk aan roodkapje.xxx

5. tof die eland en dan nu door voor de beren den wolven. ook lekker vroeg klaar. mischien hebben juliie nog tijd om te kaarten en hoeveel staat het eigenlijk met kaarten?
    gr Eddie

6. Haay!

Ik ben weer terug van mijn vakantie!! We hebben het heerlijk gehad, lekker in de zon gelegen en meer eigenlijk niet, haha. Helemaal uitgerust!

Heb net jullie laatste drie verhaaltjes gelezen, de rest ga ik vanavond lezen!! Wat ziet dat fruit er heerlijk uit zeg! Leuk ook dat jullie weer een eland gezien hebben :D

Ook heeel cool, die wolven en beren! Lijkt me ook wel weer een beetje eng hoor als je op de fiets bent... Goed oppassen maar!

Ik heb nog een nieuwtje... Ik heb vandaag een auto gekocht!!! Tis een Ford Ka geworden. Ik zal foto's mailen zodra hij voor de deur staat!! 8)

Liefs & een dikke kus, Caroline xx

7. Hey,

Willen jullie mij ook even toevoegen zodat ik ze in me mail krijg...nielsgroot1@hotmail.com Kan ik niet af en toe vergeten te kijken.