zondag 22 augustus 2010

Narva - Kuru 124km

Heey allemaal,

Wat een heerlijke dag is het weer geweest, ondanks dat we aan het eind toch best wel een beetje moe waren;). Want 124km is toch best een eindje, wel merken we dat we het makkelijker doen. En dat het gewoon een beetje zo is van, ja vervelend maar gaan met die banaan des te eerder ben je op de camping. Als die er nog komt;) Maar dat lezen jullie straks allemaal wel ik zal beginnen bij het begin.

Vannacht had het toch flink geregend maar daar merken wij vrij weinig van in onze slaap. Meestal is het zo van: “hé het regent, regen is niet fijn om in te fietsen” en dan val je alweer in slaap. Dus toen we vanochtend wakker werden was het wel weer droog en de zon scheen zelfs een beetje. Af en toe wat wolkjes maar de korte broeken werden weer aangetrokken. Het eerste stuk zouden we over de snelweg gaan, dit gaat toch net iets sneller en we hadden het stuk route toch al gezien. Vandaag zouden we ook een beroemd nonnenklooster gaan bezoeken, dit lag iets van de route. Maar het was de bedoeling om er iets voor te kamperen dus het zou eigenlijk een kort dagje worden voor ons.
En alhoewel de wind weer behoorlijk aanwezig was en als je dan de dag daarvoor meewind heb en de volgende dag ga je weer terug, tja dan heb je tegenwind. Maar achter elkaar was het best te doen. Brian meestal voorop en als hij moeie benen krijgt draaien we het even om en dat gaat prima zo. Daarbij was het natuurlijk zondagochtend vandaag dus niet heel druk op de snelweg, ook merk je dat de mensen hier wel gewend zijn aan fietsers op de weg want de meeste halen je keurig met een flinke ruimte ertussen in. Ook merken we dat er ook echt wel aardige mensen zijn hier, sommige mensen steken dan ineens een duim uit het raam of gaan enthousiast zwaaien. Dat vinden wij altijd er leuk! Ook zag Brian een wielrenster die hij wel is in Nederland had gezien, zij zwaaide ook enthousiast.
Na 15km hielden we een korte pauze, daarna zouden we weer 15km fietsen en dan een koffiepauze houden. En dan na weer 15km zouden we in een plaatsje komen wat het einde van de snelweg betekende en hier zouden we boodschappen gaan doen. We waren wel een beetje vergeten dat het zondag was dus we waren een beetje bang dat de supermarkt dicht zou zijn. Maar hier zijn alle supermarkten gewoon heel de week open. Dit plaatsje Johvi, schijnt een plaatsje te zijn met heel veel armen mensen. En weer stonden we verbaasd van al die betonnen flats en dat daar mensen in konden wonen. Maar zo verbaasd als wij misschien zijn, kijken de mensen ook naar ons en worden we behoorlijk aangestaard.

We besloten om iets buiten de stad te gaan eten en daar kwamen we weer de twee Zwitsers tegen. Ze stonden voor de tweede keer op dezelfde camping en kwamen ze vandaag dus ook regelmatig tegen. Wie weten komen we ze morgen weer tegen;).

Na het eten besloten we toch maar de lange mouwe shirts uit te doen want het was ondertussen lekker warm geworden. We hadden weer een kwart litertje melk gekocht, maar deze was 10% vet, dit was dus niet zo een succes. Dus voorlopig was dit weer de laatste keer dat we melk kochten.

Vandaag hebben we weer in een nationaal park gefietst en eigenlijk wisten we beiden niet van Estland zoveel natuur had. En ondanks de onverharde wegen was het wel erg leuk fietsen, en het mooie weer werkt daar natuurlijk ook aan mee.
Na ongeveer 60km kwamen we bij de eerste mogelijkheid om te kamperen, het nonnenklooster was 8km verderop dus we zouden heen en weer fietsen. Maar eerst maar is kijken of het wat was, daar aangekomen is het vast ooit een hele leuke camping geweest. Het was een mooi grasveldje langs een watertje met kleine hutjes en picknickbankjes. Maar ja, er was geen hond te bekennen. Daarbij stond er een bord waarvan we denken dat het verboden toegang betekent. Dus dat was niks, maar niet getreurt misschien gaan we wel in het klooster slapen. Maar ja dit werd natuurlijk ook geen succes wel hadden we onderweg een bord gezien waar misschien wel wat was dus daar zouden we wel naar terug fietsen. Maar eerst naar het klooster!
Het klooster was zeker de moeite waard en ook de tuin eromheen was erg mooi. Het klooster van binnen was heel veel goud en portretten van heilige mensen. Er liepen ook wat nonnen rond, wat toch best leuk is om te zien.
Na hier even rondgekeken te hebben was het inmiddels 15.00uur en vonden we het wel lekker om vroeg op de camping te zijn. Dus we reden een stukje terug en volgden de bordjes. Maar hier aangekomen was er toch niks wat betekende dat we nog ruim 40km moesten fietsen. Dus wij flink doorgereden en onderweg besloten we nog maar wat water in te slaan voor het geval we gingen wildkamperen.

Op een bord hadden we al wel een camping zien staan, zullen we dan maar de route afsnijden? Maar toen zagen we ineens een bordje met een caravan erop, aan de route. Dus de beslissing was snel genomen daar gaan we naartoe slechts 4km. Bij de 'camping' aangekomen vroegen we om een plekje. Nee dat kon niet, was het antwoord. Pardon? Nee, alleen Caravans! Hélène deed nog wat wanhopige pogingen, maar de vrouw bleef volhouden. Dit was alleen voor caravans. Tja, dan baal je wel even zeker omdat we inmiddels al 107km hadden gefietst en de dichtsbijzijnde camping was nog 20km verder. Nou we proberen er heen te fietsen maar zoeken ondertussen wel naar een wildkampeerplekje. Het wildkampeerplekje is niet meer gelukt. Wel kwamen we nog eerder dan gedacht een camping tegen, waar ze zelfs een keukentje binnen hadden! Hier hebben we lekker gegeten want de tent stond net 5min toen het heel hard ging regenen, weer precies goed getimed;).

Net met een engelsman gepraat waardoor de blog iets later is, nu gaan we zo lekker naar bed. En ondanks het zoeken naar campings was het toch een hele leuke dag, nu is het trouwens ook weer droog wel al donker.

Toedeloe

1. Hey
    wat een lange dag zeg,mooie foto van de klooster tuin.jammer dat het moeilijk campings vinden is.hopelijk lukt dat mogen beter.fijn dat de omgeving zo mooi is. morgen minder km ? slaap lekker.liefs opa en oma J

2. Zo phoe phoe 125 km. Ik moet echt gaan trainen!
    Wel mega stom van caranancamping vrouw!
    Fijn dat het zulk lekker weer was en dat jullie zo goed getimed hadden.
    Die schilderijen heten iconen het zijn inderdaad afbeeldingen van heilige,maar ook van gewone mensen, ze worden op speciale manieren gechilderd. Vroeger waren er speciale scholen voor ook in Rusland.Lijkt me ook erg leuk dat nonnen klooster.