woensdag 18 augustus 2010

Helsinki - Tallinn (Estland) 24km

Heey volgers,

bedankt weer voor de leuke reacties!
Vanochtend moesten we vroeg uit de veren want we hadden kaartjes voor de boot om 10uur en omdat we hier nog naar toe moesten fietsen en hier ruim van te voren wilde zijn zouden we om acht uur vertrekken. We hadden afgesproken om rond 7.15 nog wel met zijn viertjes te eten en het was ook wel erg makkelijk voor ons want we konden zo aanschuiven.

Toen we gisterenavond na de film te hebben afgekeken naar bed gingen lagen we precies optijd in de tent want het ging me toch regenen en onweren. Grote druppels vielen op het tentzeil, maar wij zaten lekker in ons tentje en genoten door een klein kiertje kijkend naar andere kampeerders die gehaast al hun spulletjes en zichzelf probeerde te redden van de regen. Voor Wim & Dita was het niet zo goed getimed want die moesten nog tanden poetsen en plassen. Dus die besloten eerst maar even in bed te gaan liggen en toen het later wat droger werd snel naar het washok en weer terug. Die moeten toch wel erg wennen aan het feit dat de wc iets verder ligt, vooral in de nacht levert dit nog wel is problemen op;).

Toen we vanochtend wakker werden hoorden we toch weer de regen op het tentzeil, maar gelukkig wel wat zachter dan de avond daarvoor. En deze keer konden we niet 10minuutjes langer blijven liggen (wat je toch wel doet als het regent) want we mochten de boot natuurlijk niet missen. Dus gaan met die banaan, aankleden, tent opruimen en tent afbreken. Het normale ritme, maar toen Brian de tentstokken uit de tent wilde halen was het ineens: "knak". Ow jeej, tentstok gebroken. Tja vrij weinig aan het doen, het materiaal word blijkbaar intensief gebruikt. Maar gelukkig hadden we nog wel een reservestok bij ons dus hij was zo gerepareerd. Nu maar hopen dat hij het houdt tot aan Malaga want meer reservestokken hebben we eigenlijk niet.

Na een lekker en gezellig ontbijtje werd het toch tijd om afscheid te nemen, met toch weer een klein traantje. Maar wel drie ontzettend leuke dagen om op terug te kijken. En wij gaan weer verder waar we ook zeker erg veel zin in hebben.
En de fietsen gingen ondanks de iets langzame start van Brian zijn fiets als een jeko. Brian zijn nieuwe ketting bleek er niet helemaal toppie om te liggen. Dus bij de boot was het nog een beetje draaien aan snoertjes en alles en toen was het geregeld.
We waren als enige met de fiets op de boot (verder waren het voornamelijk voetgangers die een dagje naar Tallin gingen) en dan word je soms nog wel een beetje vreemd aangekeken, maar daar trekken wij ons helemaal niks van aan. De boot ging ontzettend snel met een snelheid van 64km (gemeten met GPS van Brian) kwamen we om half12 aan in Tallin "Estland".

Na een foto bij een soort van grensovergang fietsen we richting het oude stadscentrum, al van vele hebben we te horen gekregen dat het daar erg leuk is dus we zijn benieuwd! Na een plekje voor de fietsen opgezocht te hebben (wat we beiden toch wel lastig vinden om ze alleen te laten in dit 'vreemde' land;)) gaan we op pad.

Hélène heeft in haar boekje al een hele route uitgestippeld door het oude stadscentrum en wat we dan allemaal moeten bekijken. We beginnen bij de "dikke Margareta" dit stuk stadsmuur is op sommige plaatsen wel 4meter dik, vandaar zijn bijnaam. In de 'dikke Margareta' is een Maritiem Museum, maar museums is meestal niet onze favoriet dus die laten we voor wat het is. We struinen wat door de middeleeuwse straatjes (wel volgens route) en komen op een gegeven moment bij een stuk stadsmuur aan waar je op kan. Dat willen we wel eigenlijk dachten we dat Leo, Rian, Edwin en Ruta hier ook naar boven waren gegaan. Maar boven aangekomen bleek het een andere stadsmuur te zijn, toch was het wel leuk om er over heen te lopen en over de stad te kijken. Daarna was het tijd voor iets te eten (het was inmiddels half1) want anders valt Brian straks van de stadsmuur af van de honger. We besluiten om (weer luxe) ergens wat te gaan eten en vanavond brood te eten met een soepje. We strijken neer op een gezellig iet wat leeg terasje. Brian heeft geroosterde kip met frietjes en Hélène wiener schnitzel met aardappeltjes, lekker hoor! Hoe zou dat zijn om weer zelf te moeten koken morgen?

Daarna gaan we weer verder en komen we langs marktkraampjes waar ze vooral veel wollen sokken, truien, sjaals en mutsjes verkopen. En we zien ook regelmatig bonten mutsen en sjalen van vossenvacht hangen. Ook brengen we een bezoekje aan een orthodoxe kerk, waar haast alles goud is. De koepel is een mooie sterrenhemel, erg mooi! Als we langs de touristeninformatie komen besluiten we even te vragen naar een campinggids. We krijgen een mooi kaartje waar het kleine aantal van 18campings in heel Estland op staat. Waarvan de meeste aan de weste kust liggen waar wij niet zullen komen. Maar we zitten nu wel al op een camping die niet vermeld staat op het kaartje dus dat zijn al 19 campings;)!

Inmiddels is Hélène haar route een beetje kwijt dus helpt Brian een handje en word de route iets aangepast maar zeker nog erg leuk. Er is genoeg te zien hier in Tallinn en als je ooit nog is in de buurt komt is het zeker de moeite waard om hier een bezoekje te brengen.
We lopen naar twee uitzichtspunten eentje die uitkijkt over het oude Tallinn en eentje over het nieuwe Tallinn. We lopen nog langs het oude raadshuis en over de markt op het plein daarvoor. Waar Hélène leuke poppetjes ziet hangen die dan nog worden aangeschaft. En dan besluiten we terug te gaan naar de fietsen op zoek naar de camping (volgens Hélène haar ouders een stomme stadscamping). Dichter bij de fietsen worden we allebei wat stil: "zouden ze er nog staan en zouden de tassen er nog op zitten". Maar al van ver zien we de rode tassen en dichterbij gekomen kunnen we opgelucht adem halen, ze staan er nog met alles erop en eraan.
We moeten gelijk wennen aan het verkeer hier, het verkeer in Scandinavie was eigenlijk best beschaaft. Hier rijden bussen rakelings langs je heen en besluiten we al snel het voetpad op de vluchten, daar is het fietsen ondanks de kuilen die we proberen te ontwijken goed te doen.
We fietsen langs de zee en het waait behoorlijk hard, als we een bordje zien, 2,5km naar een caravanplaats. Dit is niet de "stadscamping" maar toch besluiten we het er op te wagen, wie weet is dat wel een hele leuke camping! En anders rijden we toch gewoon weer terug.
Hier aangekomen blijkt het een soort havencamping te zijn, ze hebben geen douche. Maar wel toilet, stromend (wam) water en elektriciteit voor slechts 51kronen vertelde de man van de receptie Hélène. 51kronen: vraagt Hélène nog? Ja, dat is ongeveer 3,5euro geeft de man als antwoord. Nou in dat geval, douche ik morgen wel weer;). Dus hier staan we dan, op best een aardig grasveldje midden in de haven.

Ow het is wel weer droog geworden hoor vandaag, af en toe een paar kleine druppeltjes maar daar hebben we haast geen last van. We hebben nog vers brood kunnen vinden en dat smaakte prima met Salami, allebei een komkommer en cup-á-soup. De melk was een iets minder succes maar daar komen we wel weer overheen;).

Ze geven voor morgen goed weer op en ook al schijnt de zon niet we zullen het vast wel leuk hebben. En we gaan op zoek naar de schatkist! (morgen meer)

Toedeloe

1. Ja Tallinn is erg leuk! Gelukkig is brian niet van de muur gevallen.
    Grappige poppetjes,heb ik vroeger op school ook nog wel eens gemaakt.
    We zagen al op de trek dat het een andere camping was leuk en lekker gedkoop.
    Succes morgen met zoeken en kijk uit waar je loppt! xxx ons

2. hey
    fijn dat het weer goed was,en dat jullie het leuk vonden in Tallin.hopelijk morgen weer goed weer.zou wel leuk zijn als jullie weer gaan fietsen.wij zijn ook wel weer aan wat zon toe,en volgens de berichten kommt dat er aan.ik had gisteren al een stukje geschreven maar zie nu dat het niet geplaatst is.[zeker iets fout gedaan.en wat dat koken betreft doe iets makelijks om weer te beginnen. veel liefs opa en oma J