zondag 3 oktober 2010

Brehy - Sazava 87km

Heey allemaal,
na zo een rustig middagje waren we allemaal weer aardig bijgetankt om te gaan fietsen. Omdat het best weer een lange dag zou worden wilden we om acht uur vertrekken dus e waren alle al vroeg uit de veren. En ineens kwam Brian tot de ontdekking dat hij zijn mes kwijt was, waar had hij die nou gelaten? Na goed nadenken kwamen we tot de conclusie dat deze nog bij het lunchplekje van de dag daar voor zou moeten liggen. Dus besloot Brian maar gelijk op de fiets te springen en te ontbijten op de fiets. Ook na protest van de andere drie (we konden toch ook met zijn alle terug fietsen) maar nee dit was niet nodig en zo zou het toch ook veel sneller zijn. En daar zat wel wat in wat binnen 35min was Brian heen en weer gefietst en had maar liefst 13km gefietst. En nog veel belangrijker met mes! Na dit nogal rommelige begin (voor Brian dan) waren we klaar om te gaan.

Vandaag wilden we een kerkje bezoeken met een wel heel bijzondere decoratie namelijk beenderen van echte mensen. Maar eerst een stukje hiernaartoe fietsen, we besloten dit stuk in een keer te fietsen zodat we daar lekker koffie zouden drinken het kerkje konden bezoeken en weer verder. Dit was 30km en ondanks de wind ging dit stuk vrij makkelijk we vlogen haast over het asfalt en eigenlijk waren we er zo. Hier aangekomen kochten we een kaartje en gingen naar binnen dit vonden wij allen wel heel erg bijzonder. Ik zal even een betere uitleg geven, deze beenderen zijn namelijk eigenlijk van adel. De begraafplaats die bij dit kerkje hoorde (dit was toen nog een gewoon kerkje) was erg geliefd bij de mensen van adel als laatste rustplaats. Zelfs zo geliefd dat er geen plek meer was dus werden de graven geruimd en kreeg een kunstenaar de opdracht hier iets creatiefs mee te doen. Nou dat is aardig gelukt zoals je op de foto ziet was er zelfs een kroonluchter gemaakt van schedels en andere beenderen. Daarnaast stonden er misschien wel duizenden skeleten op elkaar gestapeld en aan het plafond gehangen, erg bijzonder!

Na nog wat boodschapjes fietsten we weer verder, het weer was helaas niet zo heerlijk als gisteren. Het was eigenlijk heel de dag bewolkt en de wind hadden we inmiddels vol in het gezicht. Waardoor we flink moesten doortrappen om überhaupt vooruit te komen. Ook ging het wegdek eigenlijk heel de tijd valsplat omhoog of soms heel stijl omhoog wat het nog is extra pittig maakten. Maar dit zorgden er wel voor dat we het niet koud zouden krijgen op de fiets. Om half1 begonnen onze maagen toch aardig te knorren en hadden we wel is trek in een boterhammetje. Maar ja, dan nog een plekje vinden en dat was best lastig. En zomaar neerstrijken in de berm doe je ook niet met deze harde wind, dus trapten we nog even dapper verder. Maar we waren allemaal blij toen we een bankje tegenkwamen en deze ook nog aardig uit de wind stond. Hierna nog een klein stukje tegen de wind in trappen en we komen terecht in het bos. Maar eigenlijk waren we de weg een beetje kwijt en was het pad af en toe ver te zoeken. Dat was toch wel even lastig maar vooral Hélène had nergens last van en wist vooral de pluspunten hiervan op te noemen namelijk: "het is best lekker want hier voel je de wind niet zo en heel de dag op je zadel word je ook wel is zat er naast lopen is dan toch ook fijn?" Niet iedereen was het hier voluit mee eens maar er kon wel om gelachen worden.
En deze paddestoelen zijn toch ook prachtig?

En toen we uiteindelijk weer een beetje wisten waar we waren gingen we overwegend naar beneden en dat was toch wel erg prettig na bijna heel de dag naar boven. Wel even bijvertellen dat de jassen wel weer aan moesten, want dit wind is toch echt koud!

Al snel komen we bij de eerste camping mogelijkheid, maar helaas deze is gesloten. Niet getreurd want er schijnen hier 5campings te zijn in de omgeving. Dus op naar de volgende, de komende 2 zijn ook allebei gesloten of wel heel erg uitgestorven. Maar de vierde is wel open en hier hebben we uiteraard weer heel het grasveld voor ons alleen. Er is ook een klein restaurantje dus we besluiten hier lekker te gaan eten. Het smaakt prima! Helaas is de douche niet voor iedereen super warm maar we zijn er wel lekker van opgefrist en ook een beetje opgewarmd.

Morgen is alweer de laatste dag fietsen met zijn vieren. We komen dan in Praag aan waar we nog wel een rustdag hebben met zijn alle en moeten we daarna toch echt afscheid nemen voor de laatste tijd.
Tot morgen!

1. Heey jullie. nou creatief kun je het wel noemen ,mensen beenderen aan een plafond op hangen ,nooit op het idee gekomen ook nooit eerder van gehoord.intersant om te zien denk ik.bij ons vandaag niet zo koud als bij jullie 22gr [heerlijk]
    Al weer de laatste fietsdag morgen met zn 4tjes,snel gegaan he.ook bij ons in de bossen veel en erg mooie paddestoelen. Hele fijne dag morgen. lieve groetjes voor alle 4 .[o]pa en [o]ma j

2. Fijn dat het mes weer is gevonden. Apart hoor dat kerkje. Fijne dag in Praag en sterkte bij het afscheid nemen. xxxx