zondag 24 oktober 2010

Marathon Ljubljana 42,195km

Heey allemaal,

ja vandaag was het dan echt zo ver: De marathon dag! Hoewel we beiden niet super hadden geslapen, we lagen namelijk al om half9 in bed. We hebben de slaap toch nodig dachten we en vooral Brian want die moet toch goed uitgerust zijn. Met als gevolg dat we misschien wel 3keer zijn wakker geweest deze nacht. Voordeel is wel dat we vrij snel weer in slaap vielen, nadat we toch een beetje lagen te piekeren want morgen begint de marathon en hoe moet dat nou eigenlijk als Brian niet eens getraind heeft?!

Maar goed, toen we dan de tent uitkwamen en best aardig uitgerust waren (met de gezonde spanningen) hadden we er beiden toch wel zin in. En gingen we om 9uur richting de stad want om half11 was de start. Natuurlijk waren we wel veel te vroeg maar hierdoor hadden we nog wel even de tijd om een plek af te spreken voor als we de weg kwijt zijn (-lees Hélène). Want ja, dit is toch voor het eerst dat ze dus de kaart heeft zonder back-up. En dat was toch ook best wel spannend. Maar we hadden gekeken waar Brian elke keer zou zijn rond welke tijd ongeveer en Hélène zou dan steeds naar drie dezelfde punten komen. De ronde zelf was namelijk maar zo lang als een halve marathon, degenen die een hele marathon liepen moesten deze ronde dus twee keer lopen. Zo zou Hélène naar het 7kmpunt, 13kmpunt, 19kmpunt, 28kmpunt, 34kmpunt en 40kmpunt toefietsen. Zo kon zij Brian aanmoedigen en bevoorraden van: "bananen, voedingsrepen, vloeibare voeding en natuurlijk water".

In het startvak was het wel even onduidelijk wanneer de Marathon nou echt begonnen was, we hoorden namelijk geen startschot. En ja, Sloveens is niet echt een hele begrijpelijke taal. Daarbij was lopen gewoon nog onmogelijk om half11. Het ging als volgt: "om vijf over half11 werd er dan langzaam gelopen, maar na een kleine 200meter stond iedereen weer stil. En toen was het maar weer wachten uiteindelijk ging iedereen dan toch lopen en kwamen Bran om precies te zijn om 11.39 over de start.

Brian beschrijft zelf even zijn ervaring van hoe de marathon is verlopen en vooral hoe hij zich daarbij voelde.

0km, ik ben heel erg gespannen, vooral de vraag kan ik dit, ongetraind? Spookt door me hoofd. Ik wilde het dit jaar ook al proberen bij de marathon van Rotterdam maar dat ging uiteindelijk niet door. Het duurt ook even voordat de start is, maar als ik nog een Nederlander ontmoet verdwijnt de spanning. Wie de marathon loopt moet wel de halve marathon in 2.15 lopen anders mag hij niet verder ivm wegafsluitingen. En als ik dan nog eens 9minuten later over start loopt moet het dus in 2.06 een heel strak schema.
10km, het gaat goed, ik voel me goed. De eerste paar kilometers was een beetje wennen, me veters gingen twee keer los en ik moest plassen. Maar daarna vond ik een goed tempo en liep ik precies op het schema, halve marathon in 2.06 want als ik dat zou halen zou ik tenminste door mogen voor de marathon. Er loopt ook een man met een ballon, waarop 4.15 staat, een richt eindtijd. Dus die hou ik maar in het vizier want dan loop ik zeker goed.
20km, het gaat erg goed, ik loop voor op het schema en Hélène is helemaal verbaast als ze me al zo snel langs ziet komen na 13km. Daarna gaat het wel wat lastiger, het zijn hele lange rechte stukken waar we lopen dus mentaal best zwaar. Na 19km halen de aller-snelste me in die hun marathon al bijna klaar hebben. Op 20km heb ik een kleine hongerklop en eet ik bij een bevoorradingspost, twee bananen, een chocoladereep en een mandarijn. Ik sluit me aan bij de man met ballon met eindtijd 4.15 en de jongen die met hem meeloopt. Alle mensen langs de kant van de weg roepen: ‘Bravo’, ik denk een ‘kom op’ in het Nederlands.
30km, ik heb net de limiet gehaald om door te mogen voor de marathon. Een auto wilde ons eigenlijk al uit de wedstrijd halen maar we konden nog net door. Ik heb een goed tempo gevonden bij me twee medelopers en praat zelfs een tijdje met ze. Bij kilometer 25 wandelen we gedrieën even een stukje, en daarna weer bij een drankpost. Het begint nu echt zeer te doen en ik weet dat het nog heel lang is. Bij kilometer 28 moet ik me twee medelopers laten gaan en wandel een halve kilometer met Hélène die me bevoorraad en moed in spreekt.
40km, dit zijn de zwaarste kilometers. Na de 30km heb ik nog wel flinke stukken kunnen lopen maar moet ook af en toe wandelen omdat het simpelweg niet meer gaat. Het ritme is een beetje dat ik twee kilometer loop en dan een halve kilometer wandel en dat gaat redelijk goed. Kilometer 35 is me absolute dieptepunt, Hélène vraagt waarom ik er niet gewoon uitstap. Ik kan niet opgeven zeg ik. Wat is zeven kilometer nog lang gaat er door me heen. Iedereen om me heen is ook helemaal kapot en de meeste wandelen. Als ik eenmaal bij de 38 ben weet ik dat ik het gaat halen. Kilometer 40 moet ik nog wandelen maar dan kan ik de laatste 2 kilometer helemaal lopen.
42,195km, het laatste stukje. Ik haal de jongen en de man in waar ik eerst nog een stuk mee heb opgelopen. De jongen zit er helemaal doorheen. Ik haal nog best veel mensen in, maar wat duurt het laatste stuk ongelofelijk lang. Ik zie ook de Nederlander nog voor me die ik bij de start zag. Nog twee bochten en dan ben ik er na 4uur39min40sec. Geweldig, maar ooo wat zit ik er vreselijk doorheen ik kan bijna niet op me benen staan na de finish. Hélène is over de hekken geklommen en omhelst me. Yes, ik heb het gehaald! Nog even een foto met de andere Nederlander en dan naar de fiets strompelen en naar de camping fietsen.

En uiteindelijk onder luid gejuich van Hélène (die slovenen keken me soms een beetje vreemd aan, ze zullen vast gedacht hebben wat komt dat mens uit Holland hier doen?) kwam Brian dan over de finish, netto tijd: "4:39:40". Wat een kanjer hé! Ik ben ontzettend trots op hem!

Camping, het fietsen ging steeds beter, en ook het wandelen gaat alweer wat beter. Als ik te lang zit wordt ik wel heel stijf dus dat probeer ik maar te vermijden. Ik ben in ieder geval er beter aan toe dan me andere marathon, 2 jaar geleden in Spijkenisse. Goed eten, veel drinken en straks lekker slapen en we zien wel hoe het morgen is.

Groetjes van ons

17 opmerkingen:

  1. wat een geweldige prestatie!!!!!!!
    4 maanden alleen maar fietsen met bepakking en tegen bergen op en dan zeggen ik ga morgen een marathon lopen, toen ik dat hoorde dacht ik dat is onmogelijk, maar bij jou dus niet!
    nu denk ik morgen weer fietsen met volle bepakking dat is onmogelijk maar waarschijnlijk voor jou niet!
    geniet van de prestatie en doe de eerste twee weken niet te gek op die fiets

    gefeliciteerd en sterkte morgen!

    gr. Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Gefeleciteerd hoor toppertje!
    Echt heel goed gedaan.
    Heb heel de tijd aan je zitten denken echt geweldig.
    Mede dankzij de goede aanmoediging en bevoorrading van Helene haha!
    Leuk die foto met die andere nederlander.
    Groetjes Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jeetje wat goed om een marathon te lopen!!
    morgen weer een rustdag of gewoon weer door?
    en wat hebben jullie al een reis gemaakt zeg!!blij het echt zo knap vinden!!
    ik lees dat het bij jullie ook koud aan het worden is..nou hier is de herfst er ook!!
    ik had deze week weer voor het eerst gewerkt na 3 weken vrij geweest te zijn...in mijn vakantie een katje gekocht!!echt zo leuk joh!!nu nog 2,5 maand wachten en dan afrika!!!
    ik lees jullie verhalen wel weer...zo eerst de fotos weer bekijken!!;-)
    liefs, patries

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jemineetje!!!! Ik ben trots op je!
    Ik hoop en duim op een goed herstel van je lichaam, want men....
    Helene ik ben ook trots op jou, dat je Brian die beslissing hebt laten nemen, en natuurlijk dat je er daarna zo goed achter bent gaan staan en de bevoorrading tot een goed einde hebt gebracht!
    Nou en nu weer volle bak fietsen 8) Bikkeltjes!

    Hier alles prima! Morgen spring ik ook weer voor het eerst na een maand luxe vervoer op de fiets naar mn werk.. de resultaten volgen morgen...

    Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super goed zeg een marathon lopen zonder ervoor te trainen!! Ongelooflijk knap gedaan. We hopen maar dat de spierpijn morgen een beetje meevalt. In beweging blijven is het beste.
    groetjes de Erhardtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee halve zool je lijkt wel gek!!!!!!
    maaaaaaaaaaaaaaaaaar ik doe het je niet na wat een klasse prestatie man!!!!!!!!!!!!

    Fred

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eejj,

    Goed gedaan hoor! Wat een verhaal, ik ben ook heel benieuwd naar je verhaal van morgen.

    Heeft Helene de finish nog gefilmd, zou dat heel graag willen zien ;).

    Slaap lekker vannacht en ik hoop voor je op een goed herstel. Misschien moet ik ook weer is gaan trainen, kunnen we ooit samen nog een marathon lopen ;) ;) ;)!!

    Laters

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi,

    congratulations! This is amazing, I could never do that! I hope you can still cycle tomorrow!

    Groetjes
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey KONING!

    Wat een verschrikkelijke held ben jij zeg. Tis goed om te horen dat je dit jaar toch de kans hebt gekregen om alsnog een marathon ongetraind te lopen. Ben blij dat je het gedaan hebt en blij dat je het zonder mij hebt gedaan vooral, want deze tijd is ongetraind echt goed :P!

    Ik wil alleen niet weten hoe je er morgen bij bent, maar je kan in ieder geval terugkijken op weer een mooie plus bij jullie reis! Hélène, doe maar extra lief ;) beetje masseren zou geen kwaad kunnen denk.

    Zet hem nog even op, geniet van elk moment ookal is het niet altijd het genieten waard, dit doe je 1x!

    Groeten,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super hoor, je heb het weer gedaan en dat ongetraind, maar je zal er wel spierpijn van krijgen.
    niet teveel doen hoor, is namelijk voor je lichaam een enorme optater.
    hele fijne dag samen.
    liefs van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  11. KANJERS!!

    Wat een beest ben je ook Brian!! Gewoon ff een marathon lopen. Ik doe het je niet na hoor. Dit heb je natuurlijk mede te danken aan Helene!!

    Ik moet zeggen de foto's van Slovenie zien er waanzinnig uit zeg. Wat een mooi land moet dat zijn.

    Hoe voelen de beentjes een dag na de slopende marathon aan. Hopelijk een beetje oke. Fietsen zal wel tegenvallen denk ik zo.

    Oja Rotterdam heeft z'n netnummer veranderd van 0-10 naar 10-0 Leek de burgermeester wel zo praktisch na de nederlaag tegen PSV (10-0)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldige prestatie zeg!!! We hebben de hele dag aan jou gedacht en zijn enorm trots op jou. Mama is ook nog wel wat bezorgd, want zul je wel goed herstellen? Maar dat komt vast goed. Blijven bewegen. Waar wij nu naar uitkijken is de marathon die Erwin met jou gaat lopen. Volgend jaar Erwin? Groeten van pap en mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje wat een prestatie! Gefeliciteerd!We hopen dat het fietsen nu ook nog een beetje lukt, maar als je terug denkt aan wat je gister behaalt hebt zonder te trainen dan moet dat ook wel goed komen!
    En helene je bent een topsteun! Na deze vakantie kunnen jullie niet meer zonder elkaar!
    Groetjes Robert en Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier is de uitslag te vinden:
    http://www.ljubljanskimaraton.si/index.asp?s=10&p=2&kat=42MA

    BeantwoordenVerwijderen
  15. goed gedaan hoor Brian,en Hélène natuurlijk ook want zonder goede zorg kom je er niet.
    de foto's zijn weer erg mooi heb er weer van genoten hoor.nou alle goeds voor de komende dagen en succes verder.
    groet Cor en Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hey broertje, super goed gedaan!

    liefs, gina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier kan ik maar met een woord op reageren: WOW!

    wat een bikkel ben jij zeg!!! echt geweldig!

    groetjes marjolein

    BeantwoordenVerwijderen