zondag 10 oktober 2010

Retzbach - Poysdorf 98km

Heey allemaal,

na weer een lekker nachtje in de tent waren we weer helemaal fit om te gaan fietsen. Vandaag zouden we een (vlakke) dag krijgen en dat vonden ook wel weer is lekker. Alhoewel de ochtend weer wat frisjes begon is het wel erg fijn dat het zonnetje schijnt en we voelen al gelijk dat het warmer gaat worden dan gisteren, heerlijk! En het goede nieuws is dat de batterijen van de fotocamera weer zijn opgeladen dus maken we nu een foto als we weer de grens oversteken richting Tsjechië. Maar dan wel een foto van het bord Oostenrijk, we zijn in ieder geval heel blij dat de zon schijnt bij de grensovergang want als we terugtellen blijken de meeste foto’s bij de grens in de regen te zijn. En omdat we weer batterijen hebben wil Hélène zelfs even terugfietsen voor die blauwe druiven met gele blaadjes, Brian snapt het nut hiervan niet helemaal. Maar er mag toch wel gezegd worden dat het zeker één leuke foto heeft opgeleverd;). We fietsen weer door druivenakkers en dat is wel erg leuk om te zien. Af en toe horen we ook een harde knal, ik zeg af en toe maar eigenlijk heel vaak. We denken dat dit om de vogels te verjagen is maar zeker doen we het niet weten. Ook komen we langs grote velden waar zonnebloemen staan, die zijn helaas nu uitgebloeid maar wat moet dat er prachtig uit hebben gezien. En het volgende veld licht werkelijk helemaal vol met kalebassen, grote, kleine, groene gele en noem maar op. Echt heel leuk om te zien, we vragen ons wel af wat hier mee gedaan wordt. De koffiepauze besluiten we weer achter een grote hooibaal te doen want dat is wel erg goed bevallen, zo uit de wind en in het zonnetje. Nog steeds is het redelijk vlak en hebben we slechts een gemiddelde van 5hoogtemeters per kilometer. En dat fietst erg makkelijk!

We waren gewend om gewoon boodschappen te doen op zondag, maar in deze regio zijn de winkels niet altijd meer open op zondag. Een enkele winkel is dan wel van 6 tot 10uur ’s ochtends na wat zoeken komen we dan ook in een winkeltje en we zijn net optijd want over een halfuur gaat hij weer dicht. De meeste mensen kopen dan op zondagochtend enkel een broodje, maar wij nemen uitgebreid de tijd en de man achter de kassa heeft nog een hoop aan te slaan. Want uiteraard gaat dit allemaal met de hand. En wij moeten ook een beetje onze kronen opmaken dus dat zorgt nog voor extra boodschapjes. We nemen geen avondeten mee want we komen vast nog wel wat tegen, beetje dom natuurlijk maar daarover later meer.

Onderweg komen we erg veel fietsers tegen en langs de weg moet je gewoon zoeken naar het goede routebordje aangezien er zoveel zijn en je natuurlijk niet de verkeerde afslag moet nemen. Maar het gaat goed en we hebben vandaag weer een kaart wat toch wel erg fijn is!

In de middag gaan we dan echt de grens over en komen we ook niet meer terug in Tsjechië, overigens dit jaar dan. Want Tsjechië is ons erg goed bevallen dus hier komen we vast nog wel een keer (ooit) terug. Inmiddels is het landschap niet meer zo heel erg vlak en gaan de bergjes dan ook weer stijl omhoog. Voordeel hiervan is dat je weer prachtige uitzichten heb het is jammer dat het wel een beetje heiig is en foto’s willen in de verte dan ook niet echt lukken maar het is prachtig hier!

Als we net de grens over zijn houden we een kleine pauze en ziet Hélène een mooie rode roos staan. En ze krijgt een idee om die op haar stuur te knutselen aangezien haar roze nep roos een paar dagen geleden is zoekgeraakt. En het zou natuurlijk nog leuker zijn als Brian die voor haar gaat plukken, maar dat vind Brian onzin dus gaat Hélène hem toch maar zelf plukken;). Gelukkig krijgt zij wel een touwtje om alsnog de bloem te kunnen bevestigen. Hij zit wel niet zo stevig als die anderen en hij zal het dus ook niet zo heel lang volhouden (hij had het al moeilijk bij de eerste afdaling) maar het is best wel even mooi zo! Hélène blij dus Brian ook blij, hihi.

Daarna fietsen we weer verder en genieten van het landschap waar zowaar nog meer druivenakkers zijn. Er leuk! En als we in het dorpje komen besluiten we even na te vragen of de camping echt open is en misschien ook een supermarkt? De camping weet hij niet zeker en een supermarkt nee pas morgenochtend. We besluiten eerst maar naar de camping te fietsen om een kijkje te nemen en hij blijkt nog open te zijn ook! En we hebben nog een noodmaaltijd in onze tas zitten namelijk pannenkoekenmix, dus we besluiten die lekker in het laatste zonnetje van vandaag te bakken en op te eten.

Het brood is wel echt op maar de supermarkt is morgen weer vroeg open dus dat probleem is ook weer opgelost, zo kunnen de hardkeks nog even bewaard blijven;).

Dat was het weer voor vandaag, tot morgen!

1. Heey wat fijn dat het weer zo goed is.mooie roos . andere fotos ook .flink wat km vandaag.fijn dat de camping open was.bij ons vandaag weer heerlijk weer ,ook wel een beetje koude start . was erg gezellig met leo en rian.we zijn terug een stukje mee gefietst.morgen nog een dag mooi weer bij ons .hoop bij jullie ook .veel [fiets] plezier in Oostenrijk. liefs opa en oma j.

2. Hey droppies!

Wat een kilometerknaller vandaag..! Alles op schema voor Wenen?

Ik heb al wat tassen klaar staan om mee te nemen, en heb na dit weekend over 2 dagen alweer een soort van lang weekend 8)

Niels en Marjolein waren hier net om te eten, en we vroegen ons af hoeveel de score is bij het pesten?! xD

CU soon! x Ris

3. hoi,

eindelijk dan weer een krabbel vanuit onze kant.
    we lezen elke avond jullie blog en verbazen ons steeds hoe jullie het volhouden met de kou,nattigheid en terug naar de basis.
    maar wel waardering gekregen vooral jullie allebei.top,,,
    erg leuke dingen gezien, en ik heb gelijk zin om een vakantie te boeken, maar dan wel in een mooi hotel hoor, vooral de zoutmijn/botten kerkje en middeleeuwse stadjes trekken mij wel aan.
    trouwens de pompoenen/kalabassen gebruiken ze als sier/grote kan je wel eten, pompoensoep.
    halloween komt er ook aan, dus pas maar op.
    veel plezier verder en geniet van elkaar.
    liefs adriaan en marjan

4. Wat een hoop kalabassen zeg. En het weer ziet er ook nog goed uit. xxx

5. dat je nog steeds aan het fietsen bent;) wel leuk al die verhalen hogeschool is wel wat anders hoor brian;) succes nog met zijn 2en en de reis