vrijdag 15 oktober 2010

Tulln - Marbach a.d. Donau 96km

Hallo allemaal,

Eerst nog even verder waar we gisteren geëindigd waren. We kwamen dus aan op de camping en Brian wilde gaan douchen, dus hij loopt met zijn toilettas naar de douche. Maar even later was hij weer terug bij de tent want zijn handdoek, die hij normaal in de douche laat hangen om te laten drogen was gestolen. Dan denk je wat moet er nou iemand met zo’n vieze handdoek, hij is 16 weken iedere dag gebruikt, maar blijkbaar zijn er toch mensen die daar wat mee kunnen(als poetsdoek bv?). Toen we het s’ochtends nog even bij de receptie vroegen, wisten ze er ook niks van, we konden het aan de schoonmaakster vragen maar die was nergens te bekennen, verdacht he?! Ook zijn we gisteren nog vergeten te vertellen dat we op een plein in Bratislava gepofte kastanjes gekocht hebben. En nu zullen jullie je afvragen, zijn ze lekker? Nou ze zijn een beetje droog en je heb daarna veel vocht nodig om ze weg te spoelen maar het is wel te eten. Brian snapte niet helemaal dat je ze eerst nog moest pellen, die stak de eerste met schil en al in zijn mond en dat is toch niet zo heel handig.

Nu dus verder met vandaag. We gingen er weer normale tijd uit, om zeven uur. Even wassen, alles afbreken en op de fiets hangen en dan Erwin en Mariska uit de tent halen, want we wilden wel gezellig gaan ontbijten met z’n vieren. Ze waren nog een beetje slaperig en wisten nog niet zo goed wat ze vandaag moesten gaan doen, of naar Boedapest (maar dat was wel ver rijden) of rond toeren in de omgeving. Toen wij weggingen wisten ze het nog niet maar we wisten in ieder geval zeker dat we elkaar vandaag of morgen weer zouden zien. Na twee dagen zaten we eindelijk weer op de fiets, en je zou denken dat je de benen dan lekker aanvoelen maar dat was dus niet zo want bij beide deze ze toch best wel zeer. Binnen 100meter waren we bij de Donau en die zouden we de hele dag volgen. Hadden we sinds Estland heel weinig mede-fietsvakantiegangers gezien, hier waren ze weer in overvloed. We hebben er de eerste 20km misschien wel 30 gezien. Het zijn voornamelijk wel oudere mensen die met heel weinig bepakking rijden dus waarschijnlijk van hotel/pension naar hotel/pension rijden. Er was een uitzondering dat was een Fransman waar we even mee hebben staan praten. Hij was ook met de tent en was onderweg naar Istanbul in Turkije en zou eigenlijk zijn hele reis de Donau blijven volgen. Hij was vertrokken met een neef maar hij vond dat hij te langzaam fietste dus die had hij achter gelaten. Nadat hij een foto van ons had genomen gingen we weer verder.

De eerste 50km was niet heel veel te zien, ja we zagen de Donau maar die zag er eigenlijk overal wel een beetje hetzelfde uit. En naast de Donau was alleen maar een vlak landschap te zien met af en toe een dorpje. We konden ook niet ver kijken want het was weer heel mistig de hele dag en de zon hebben we niet gezien. Tegen de middag veranderde het, en reden we tussen mooie wijngaarden aan de andere kant van de rivier en aan onze kant bossen met hele mooie herfstkleuren weer. Ook wij reden af en toe door gaarden, waar van alles groeide, appels, peren en druiven. We zagen ook hoe belangrijk een rivier vroeger voor de mensen was, want middenin een plaatsje hadden ze de hoofdstraat opengegooid en waren ze archeologische onderzoek aan het doen. Dit was niet zo vreemd want overal stonden ook allemaal oude sloten en kastelen, waarvan sommige alleen nog maar ruines over van waren.

We werden vandaag door twee dingen de hele tijd achtervolgt. Het eerste was de rondvaart boot: Mozart, die wij elke keer inhaalden maar als we dan even pauze hielden dan haalden hij ons weer in. En ten tweede de blaadjes, als we over het fietspad reden (wat we bijna de hele dag hadden) dan maakten ons fietsen een beetje wind waarop de blaadjes op de grond in beweging kwamen, maar dat leek net of iemand achter je fietsten en je wilde inhaalden. Vooral Brian heeft vandaag heel veel achterom gekeken of er iemand was, maar dat bleek nooit zo.

Na 96km kwamen we aan op de camping waar we een plekje mochten uitkiezen. Ondertussen hadden we gehoord dat Erwin en Mariska in Boedapest waren en dat ze vanavond weer naar ons toe rijden, heel leuk dus! Wij hebben hier zelfs lekker een plekje binnen om te zitten dus daar blijven we ook lekker zitten de hele avond.

Dat was het weer!

1. Leuk zeg zo fietsen langs de Donau. Gezellig weer met z´n vieren op de camping. Veel plezier met de bonte avond vanavond. xxxx mam pap en gina