vrijdag 1 oktober 2010

Vir - Radim 68km

Heey allemaal,

Gisterenavond was het niet snel de tent in voor de kou want we hadden en een openhaard tot onze beschikking waardoor we heerlijk bij een wam vuurtje konden zitten.
De weerberichten gaven op dat het een koude nacht zou worden maar dit viel uiteindelijk mee en wij hebben allemaal weer heerlijk geslapen. Na een lekker ontbijtje waren we weer klaar om te gaan. Vandaag richting de volgende Nederlandse camping, de eigenaar van de eerste camping had voor de zekerheid nog even gebeld of ze wel open waren wat eigenlijk niet het geval was maar ze hadden wel een plekje voor twee kleine tentjes en een douche was ook geen probleem. De heuvel die we gisteren waren opgefietst naar de camping toe mochten we nu lekker naar beneden. En alhoewel het nog erg fris was ging dit wel erg makkelijk en het leek wel of er nog meer herfstkleuren tevoorschijn waren gekomen dan gisteren. Eerst fietsten we door het dorpje en daarna moesten we een flinke klim naar boven richting het stuwmeer. Hier boven aangekomen kwamen we in een prachtig stukje Tsjechië terecht. Daarbij is Tsjechie zowieso prachtig en we genieten enorm van de uitzichten onderweg want we moeten dan wel aardig op en neer maar dat hebben we er graag voor over. Langs het stuwmeer hadden we dan ook verwacht dat we een stukje vlak konden fietsen maar dit was natuurlijk niet zo, we moesten nog flink naar boven. Als snel fietsten we door leuke kleine dorpjes en kwamen we langs hele leuke oude boerderijtjes.
De koffiepauze besloten we weer lekker binnen te zitten want het was nog steeds best fris buiten en het zonnetje was ook nog niet achter de wolken vandaan gekomen. Nadat we drie koffie hadden besteld en een thee + lekkere koeken bleek dit toch lastig te zijn want de thee ontbrak. Dus toen we ernaar vroegen ging ze terug naar de keuken en kwam terug met nog een koffie, nee dat bedoelen we ook niet. We willen graag thee, weet je wat Hélène loopt wel even mee en daarna lukt het toch aardig en die koffie heus wel op. Daarna fietsen we naar buiten en is daar ineens en klein zonnetje en dat voelt toch wel erg lekker. Daarna fietsen we op het gemakje verder en als we na 35km in een dorpje komen hebben we wel trek in wat eten het is nog wel wat vroeg maar hier is een restaurantje waar fietsers ook meer dan welkom zijn. Dus besluiten we hier lekker naar binnen te gaan en dat was zeker een goed idee want we hebben heerlijk zitten smikkelen. Ruim een uur later zaten we weer op de fiets met nieuwe energie en daar gingen we ook langzaamaan naar beneden. Af en toe nog wel naar boven dus besluiten we een wedstrijdje te houden en de deelnemers zijn: “Leo, Brian & Hélène”. Rian gaat vast naar boven en stopt bovenaan zodat we niet weten waar de finish zou zijn. En 5min later starten we alledrie tegelijk naar boven. Maar al snel wordt duidelijk wie de winnaar wordt want Brian fietst met een rotgang naar boven en zijn Leo & Hélène eigenlijk een beetje verbaasd maar ze geven het nog niet op. En zetten er ook de tanden in maar al snel merkt Hélène dat dit helemaal nergens over gaat en besluit dat een derde plaats prima is en dat het eigenlijk niet eerlijk was (waarom weet ze zelf ook niet). En dan krijgen we toch eindelijk (na al die dagen voor ons idee) die afdaling waar we toch wel op zaten te wachten. En stiekem worden er in de afdalingen ook wedstrijdjes gedaan (wel verantwoord hoor) en hebben we vooral erg veel lol door de bochten naar beneden. Ook zien we weer 2hertjes die naast ons rennen en even later vlak voor ons oversteken wat wel erg leuk was om te zien.

Als snel komen we in het stadje aan waar ook de camping zijn en zien we eerst nog een mooie kerk waar we wel een kijkje willen nemen. Dus na wat boodschapjes fietsen we richting de kerk maar eenmaal daar aangekomen blijkt deze dicht te zijn en niet toegankelijk voor publiek wat best jammer is. Dus fietsen we naar de camping toe deze is wat lastig te vinden aangezien we nog geen logica hebben kunnen in de vernummering van de huizen. Maar nadat we het gevraagd hebben blijkt dat de andere fietshelft al voor de deur staat. Daarna kunnen we nog even lekker de tent opzetten in de zon en krijgen we een kokje thee aangeboden van de campingbaas en kletsen we wat. Hierna eten we lekker soep met brood wat wel zo makkelijk en snel is want het wordt ineens snel koud. Als we onder de douche vandaan komen is het inmiddels nog maar 7graden en het is net 8uur. Dus vannacht zal het zeker een frisse nacht worden maar gelukkig hebben wij een heerlijk dikke slaapzak dus daar hebben we waarschijnlijk geen last van.

Groetjes van ons vier

1. Hey wat leuk die nederlandse campings.op de fotos zijn de herfst kleuren ook goed te zien.bij ons is het nog niet zo ver hoor. wij hopen dat het over 2 weken bij ons ook wat meer gaat kleuren ,want dan gaan wij naar drenthe.leuk de hertjes . en fijn het goede weer ,al is het koud dat is toch veel en veel beter dan regen,zo kun je veel meer van de natuur genieten toch? bij ons vandaag ook heerlijk weer.het eten op de foto ziet er heerlijk uit.zo nu ga ik ook mijn mandje in, denk dat het daar ook lekker warm zal zijn .liefs voor alle 4 .[o]pa en[o]ma j

2. We hebben genoten van de foto´s wat veel zeg. Fijn dat het weer beter is. xxxx

3. Lieve Brian en Héléne,
    We vinden het geweldig wat jullie doen. Regen, win, kou maar toch ook mooie dagen die jullie meemaken. We kijken steeds opnieuw weer uit naar jullie belevenissen. Het was zeker wel fijn dat Brian z´n ouders geweest zijn en nu Héléne d´r ouders dat lijkt me heel leuk. Jullie gaan weer aftellen. We hopen jullie weer gezond terug te zien dan ben je een hele ervaring rijker in jullie leven. Veel liefs van Opa en Oma Weeda.