woensdag 7 juli 2010

Gullesfjordborn - Stormarknes 64km

Ten eerste, wat geweldig dat het Nederlands eftal gehaald heeft. Wij hadden gisteren pas voor de derde keer gratis draadloos internet maar dat was precies goed. Een live-beeld konden we niet krijgen via het internet maar we hebben wel radio 1 geluisterd en ik denk dat het daar even spannend was als het op TV zien. Vooral de laatste 5 minuten, zat Brian nog met z'n handen in het haar, maar toen was het afgelopen en staan we in de Finale. Gelijk alvast even gekeken waar we ongeveer zondag zitten maar dat is jammergenoeg niet in de buurt van een redelijke plaats. Maar dat wil gelukkig niet alles zeggen want gisteren zaten we ook in the middle of nowhere en hadden we ook gratis draadloos, dus hopen maar! En anders houden jullie ons wel op de hoogte.

Nadat het gisteren de hele tijd gestormt (fietsen konden nergens blijven staan, ongeveer windkracht 9-10) en geregend had, was het toen we om half 11 naar de tent liepen droog. In Noorwegen is er bijna op iedere een camping een keuken en een plaatsje waar je lekker binnen kunt zitten. Dus als het slecht weer is, pakken we alle spullen die we nodig hebben en gaan daar binnen zitten tot we naar bed gaan, want om 5uur lang niks te doen in een tent is erg lang. Die ochtend mochten we 'uitslapen' van onszelf want de wekker ging pas om 8 uur. Dit omdat we gisteren, voor ons doen, redelijk laat naar bed gingen en we vandaag een niet al te lange dag gepland hadden. We doen het de komende dagen iets rustiger omdat het vaak slecht weer is, vooral ook erg veel wind. En omdat het heel zwaar fietsen hier is. Ook is er zoveel te zien dat we vaak stoppen om dingen te bekijken of gewoon een tijdje naar het geweldige landschap te staren.

Na het ontbijt alles op de fiets geladen en dan op pad, het weer was een beetje miezierig maar het leek niet erg, toch maar voor de zekerheid de regenpakken aan. Dit was maar goed want de eerst komende 32km zou het niet meer droog worden. Nadat we een paar honderd meter gefietst hadden merkte we allebei dat onze sturen flink scheef stonden, eerst hadden we allebei zoiets van: 'hé, hoe kan dat nou?' maar na even logische nadenken, kwamen we erachter dat onze fiets gister wel drie keer gevallen zijn door de wind dusja. Na ze rechtgezet te hebben konden we weer verder. Het begon steeds harder te regenen maar we kwamen lekker vooruit. Helaas zagen we weinig van de omgeving omdat alles bedekt was met wolken. We kwamen in dorpjes en zagen volgens Brian voor het eerst andere dieren dan rendieren, het waren hele leuke geiten. (dit was een hele opluchting voor Brian)

Daarna moesten we proberen een plekje te vinden om even een koffiepauze te houden. Het is wel grappig dat we elke keer koffiepauze schrijven maar dat we eigenlijk altijd thee drinken. Helaas heeft Brian in de hele vakantie nog maar 2 bakjes koffie op, en die waren: 'niet te zuipen' volgens hem maar dat komt ook een beetje omdat hij gewoon thuis verwent is met Senseo en Nespresso. Maar het plekje moest gevonden worden en aangezien het regenden en we geen zin hadden om in de regen te zitten, zochten we een mooi bushokje op waar je lekker droog zit. Dit hebben we in de vorige vakanties ook vaak gedaan en dat is echt handig om even te schuilen of te eten of koffiepauze of theepauze te doen.

Na de korte stop kwam de regen pas echt los en kwam het helemaal met bakken uit de hemel. De wolken waren ondertussen nog een laag gezakt dat we niet veel meer konden zien dan 300 meter voor ons. Maar nu komt het mooie, na een aantal kilometer werd het langzaam meer zicht, en zagen we daar nou echt blauwe lucht? Ja hor, en heel snel daarna kwam de zon door. En als toppunt kwam nog dat er even later een mooie grote supermarkt zomaar langs de kant van de weg. Dit was ook hard nodig omdat we al een aantal 'nood' maaltijden verbruikt hadden en die nodig moesten aanvullen. Ook konden we eindelijk weer brood en broodjes gaan eten. Dus alle regen was in een klap vergeten. Na een uur gingen we weer weg bij de supermarkt. Dit is niet omdat we zo ontzettend veel kopen maar het gaat meestal als volgt: eerst regenpakken uit, stuurtassen eraf, fietsen op slot en laptop in de kar gooien. Vervolgens lopen van de ene kant naar de andere kant van de supermarkt hard te bedenken wat we nou eigenlijk precies nodig hebben in verhouding met wat we kunnen meenemen. Dan gaan we de boodschappen die we bedacht hebben opzoeken, en vaak nog een keer bedenken of we alles hebben. En daarna afrekenen en het in de tassen proberen te krijgen. En dan pas weer verder fietsen, jaja een hele klus dus!

De middag was een van de beste van de hele vakantie. Van een Nederlandse man die we al een paar keer waren tegengekomen hadden we gehoord dat de weg die we moesten rijden bijna vlak was, wat ons eerst sterk leek aangezien we nog geen meter vlak hadden gereden op de Lofoten. Maar hij bleek gelijk te hebben en onder een stralende zon reden we de middag rustig langs de zee met ontzettend mooie uitzichten, waar we dan ook ruimschoots van genoten hebben. We hadden er ook de tijd voor en om een uur of 3 gingen we heerlijk aan het strand zitten om lekker druiven te gaan eten. Daarna moesten nog maar een brug over en waren we bij de camping. En de Noren zijn volgens ons nog betere bruggebouwers dan de Nederlanders. De bruggen hier bouwen ze gewoon tot de helft, heel steil omhoog en dan heel steil naar beneden, zodat alle schepen eronder door kunen. En niet zoals in Nederland dat de brug opengaat en weer dicht.

Om 4uur kwamen we op de camping aan die alleen open bleek te zijn van 8uur tot 10uur en van 19uur tot 21uur maar dat gaf niet want je kon gewoone je tent neerzetten waar je wilde en gebruik maken van alles en als de receptie dan open was kon je betalen. We hadden dit nog niet eerder meegemaakt en vonden het wel een leuke oplossing voor als je niet de hele dag op je eigen camping wil blijven. Dus wij de tent opgezet en alle natte spullen gaan drogen, wat erg goed gaat met een lekker zonnetje. Daarna weer heerlijk gegeten, dat is altijd lekker na een dag fietsen. En toen de camping pas betaald. Nu zijn we beide lekker schoon gedoucht en gaan thee drinken en dan snel de tent in, want er zitten hier toch wel weer wat muggen. Maar dat maakt ons even helemaal niks uit want het is lekker droog en de zon schijnt!

En het goede nieuws is: ons internet (lijkt) het weer helemaal normaal te doen. Ook vinden we alle reacties nog steeds echt heel erg leuk en kijken er iedere dag weer naar uit om die te lezen!

Tot morgen!

1. Mooi dat internet het weer doet! had je onze smsjes nog gekregen?

vanavond gaan we maar eens kijken of we de duitsers of de spanjaarden in moeten maken :D

Groetjes Robert en Marjolein

2. fijn die zon vanmiddag, hebben jullie wel verdiend hoor.bij ons ook mooi weer.morgen komen steven ,bama, en renee,ik ben een dagje oppas[leuk].ja die campings zijn iedeaal voor jullie.fijn dat internet weer goed is.
    ik kijk uit naar de blog savonds.ja goed he van oranje hoop dat jullie het zondag kunnen ontvangen.dikke knuffel opa en oma jansen.

3. Haay!

Wat leuk zeg dat jullie het voetbal hebben kunnen luisteren via de radio, lijkt me echt geweldig zo in de middle of nowhere!! :D Fijn dat alle boodschapjes weer binnen zijn, kunnen jullie weer even vooruit.

Ik hoop dat het zonnetje morgen ook weer mag schijnen voor jullie! Die regenpakkies staan jullie prachtig, maar kan me zo voorstellen dat het best prettig is als je ze even niet aan hoeft!! ;)

Liefs, Caroline xx

P.s. Mijn diploma is aangevraagd hoor! Ben nu echt helemaal klaar!! :D

4. Leuk dat er ook nog andere dieren zijn geiten zijn ook heel leuk. De ruststand duitsland-spanje is nog 0-0. tour gewonnen door petachi vandaag Cancellara nog steeds in het geel.
    xxx pap en mam fijn dat internet het weer doet.

5. Hallo Brian en Hélène,
    Dank voor jullie kaartje naar de redactie van de Wereldfietser! Erg leuk. Ik houd voor het tijdschrift de rubriek 'fietsers onderweg' bij en zal jullie zeker opnemen indien je dat goed vindt. Zou je dan nog even jullie achternamen willen doorgeven? Die zetten we er nl. tegenwoordig bij. (harry[at]tijdschriftwereldfietser[punt]nl) Heel veel plezier onderweg!

6. Whoehoeeee nederland in de finale tegen spanje op mijn verjaardag :P haha :D
    Best leuk cadeautje toch?!

Echt mooooie fotos zeg!! Jeetje wat een uitzicht :D

Hopelijk gaat voor jullie het zonnetje wat meer schijnen!! hier hebben we in ieder geval niet te klagen.. :P heb nu ander halve week vakantie en bijna alleen maar lekker weer gehad :D *komt normaal nooooit voor!*

Slaaap lekker alvast!!
    xxx Mars

7. Arno, Linda,Eline en Ruben8 juli 2010 om 19:19

De groeten van Oma.Oma is bij de rijnsburgers aan de oppas, we hebben net weer heel wat gelezen. Heel leuk. Veel plezier weer.

groeten Arno, Linda, Eline en Ruben en natuurlijk Oma.

8. MONTARGIS - Mark Cavendish heeft de vijfde etappe in de Ronde van Frankrijk gewonnen. De Britse sprinter van HTC-Columbia was oppermachtig in de massasprint. De Duitser Gerald Ciolek eindigde als tweede, de Noor Edvald Boasson Hagen kwam als derde over de streep. De rit ging over 187,5 kilometer van Epernay naar Montargis.

Cavendish won vorig jaar zes ritten in de Tour. De Brit kon zich in de eerste dagen van deze editie niet mengen in de strijd om de dagzege. Hij was donderdag evenwel een klasse apart. De Zwitser Fabian Cancellara bleef in bezit van de gele trui.

Cavendish kwam zondag tijdens de eerste etappe in Brussel niet eens aan sprinten toe omdat hij vlak voor de finish onderuit ging. Woensdag in Reims werd de Brit perfect in stelling gebracht door zijn teamgenoten, maar liet hij zich verrassen door de Italiaanse routinier Alessandro Petacchi. Na de finish smeet 'Cav' uit pure frustratie zijn fiets tegen het asfalt. De druk van het moéten winnen was hem even te veel geworden.

De 24-jarige sprinter van het eiland 'Man' rekende echter op overtuigende wijze af met alle kritiek. Dit keer maakte 'Cav' het voorwerk van zijn ploeggenoten wel af, waarmee duidelijk een zware last van zijn schouders viel. De Brit nam op het erepodium huilend de bloemen in ontvangst.

De man die vorig jaar naar zes ritzeges sprintte, was als een kind zo blij met zijn eerste overwinning in deze editie van de Tour. ,,Dit is een geweldig moment voor mij'', verklaarde de Brit van HTC-Columbia.

De druk was dan ook groot op de man die vaak wordt omschreven als een 'bad boy'. ,,Er zijn veel slechte dingen over mij gezegd en misschien hadden de mensen daar soms ook wel gelijk in. Mijn teamgenoten zijn me echter altijd blijven steunen. Zij hebben in deze rit ook weer ongelooflijk werk gedaan.''

Bij de eerste twee massasprints in de Tour vertolkte Cavendish slechts een bijrol. Zondag in Brussel kwam hij enkele honderden meters voor de finish ten val; woensdag werd hij in een zetel naar de finish gebracht maar liet hij zich verrassen door Alessandro Petacchi. ,,Ik heb veel pech gehad'', zei Cavendish. ,,Deze zege betekent heel veel voor me, zeker omdat dit jaar moeilijk verloopt voor mij.''

Oscar Freire, de Spaanse troef van Rabobank, raakte tijdens de sprint ingesloten en kwam als 26e over de finish. Bram Tankink was op de 71e plaats de beste Nederlander, hij kwam in gezelschap van kopman Robert Gesink van de Raboploeg over de streep.

De overwegend vlakke rit onder tropische omstandigheden (35 graden) werd gesierd door een lange vlucht van drie man, de Spanjaard Jose Ivan Gutierrez, de Belg Jurgen van de Walle en Julien El Fares uit Frankrijk. Gutierrez was op vier kilometer van de streep de laatste die werd opgeslokt door het peloton.

In de top van het algemeen klassement veranderde niets. Cancellara (Saxo Bank) heeft een voorsprong van 23 seconden op de Brit Geraint Thomas, de Australische favoriet Cadel Evans staat derde op 39 tellen. Tankink is op de 31e plek de hoogstgeklasseerde Nederlandse renner, op 3 minuten en 2 seconden van Cancellara. (ANP/BVDL)

9. Helleu...
    Was me vandaag t dagje wel - Meeder zonder stroom - alles donker - alles uit!! En die klanten maar mobiel bellen...
    Ik weet echt weer hoe het voelt als je zonder computer zit, terwijl je zo graag contact wil maken - oftewel.. ik heb weer aan jullie gedacht!!