woensdag 21 juli 2010

Jule - Lilholmsjo 85km

Hallo allemaal!

Na weer eens een nacht op een matras te hebben geslapen, hebben we het idee dat onze matjes zelfs lekkerder slapen. Hierbij moet wel gezegd worden dat het een beetje een gare matras was. We lagen gisteren al om half 10 in bed, want we hebben allebei onze nachtrust hard nodig. Zeker nu het vandaag al de 7 dag op de fiets wordt. Vanochtend konden we iets langer 'uitslapen' omdat de tent niet moest worden afgebroken en de matjes niet opgerold hoefden te worden. Maar daarnaast was het gewoon ons normale ritme van eerst al spullen wegstoppen in de tassen en daarna alle ontbijtspullen opzoeken en als alles op de fiets zit gaan we pas ontbijten, en zo was het ook vandaag. Toen Brian zijn spullen in de tassen aan het doen was kwam er net een man aan, die het huisje naast ons gehuurd had. Die man was de hele nacht wezen vissen en had wel meer dan 20 vissen gevangen. Wel moet erbij gezegd worden dat hij met netten wisten, want volgens hem ving je dan altijd wat en de hele nacht een hengel uitgooien en dan niks vangen is ook niet leuk. Er werd zelfs gevraagd of Brian ook niet een visje wilde, maar aangezien Brian niet erg van vis houdt, en vooral niet hele vissen, bedankte hij vriendelijk. Dit tot grote teleurstelling van Hélène.

Ondanks de aangekondigde regen was het vanochtend droog toen we weg gingen. De benen deden nog echt wel zeer van de afgelopen dagen dus iedere heuveltje zag er gelijk als een klim uit, maar dit ging wel langzaam beter. Na een paar kilometer zien we een fietser voor ons rijden met een karretje achter zijn fiets. We dachten eerst dat het gewoon een vakantiefietser was die al zijn spullen in een karretje had. Maar toen we dichterbij kwamen zagen we dat deze jongen ook een hele grote rugzak op zijn rug had, dus dat vonden we al vreemd. Maar toen we dichterbij kwamen begrepen we het pas, er zat een husky in het karretje! En dit vonden we allebei(vooral Hélène) helemaal geweldig want een paar weken terug had Hélène het idee om een husky te kopen en dan zo in een karretje achter de fiets te doen. En deze jongen had het dus echt gedaan. Wel had hij de husky vanaf zijn huis meegenomen. Hij kwam uit Frankrijk, en sprak slecht Engels maar we begrepen uit zijn zinnen dat hij in Finland was gestart en toen naar de Noordkaap was gefietst en nu weer terugging. Misschien naar Frankrijk of misschien ergens anders naartoe, dat hing heel erg af van de muggen. Hij had ook nog 2 vrienden iets verder rijden zei die, dus wij keken elkaar aan van oké en reden verder.

En ja hoor, even verder zaten op een bankje zijn twee vrienden te wachten. En toen we even later bij de supermarkt stopten kwamen we gezellig allemaal samen. Nog even een praatje gemaakt en ze vroegen zich toch wel af of wij ook niet heel erg veel lastjes van de muggen hadden, ja dat hadden wij ook zeker. Ze zagen er met z'n drieen echt uit of ze al een jaar weg waren want ze hadden zich in tijden niet geschoren en alledrie lang onverzorgd haar. Na het supermarktje, waar ze helaas geen vers brood hadden, maar waar Hélène wel een mooie muts/sjaal heeft gekocht, jammer genog net iets te laat maar voor als het nog koud wordt, begint het te spetteren en gaan de regenjassen aan.. Wat ons opvalt is dat het hier minder bergachtig wordt en dat de dorpjes zich steeds sneller achter elkaar opvolgen. Waar we een paar weken terug nog maximaal 5 dorpjes op een dag tegenkwamen, loopt dat nu toch wel al tegen de 10 a 15 op een dag. En dat betekent dus ook dat we steeds meer supermarkten tegenkomen en soms zelfs een supermarkt voorbij rijden, toch wel een vreemd gevoel.

De rustplaatjes zijn hier in Zweden (vanochtend na 10km waren we weer de grens overgestoken) weer in overvloed te vinden. Maar het is toch altijd zo als wij willen gaan eten dat er net weer geen plaatjes is. Dus dan maar weer op de billen op de grond, het laatste stukje brood van twee dagen geleden en wat crackers eten. En als je dan maar een minuutje zit en net denkt van: 'he, lekker weinig beestjes', komen ze opeens van alle kanten aanvliegen. Dus dan maar we snel de muggenroller op, een roller met een hele sterke geur die ze op afstand houdt. Maar het probleem is dat dat spul alleen voor de muggen is, dus de kleine beestjes hebben daar geen last van en die gaan dan juist op je gezicht zitten en dan ga je wrijven en heb je dat spul aan je handen, en dan kan je weer niet aan je eten zitten. En op het einde van de lunch ging het ook nog eens regenen. Dus het blijft snel eten, maar dit heeft ook een groot voordeel dat je meer op de fiets zit dus meer kilometers kan afleggen;).

Na de lunch hadden we dus een tijdje regen maar dat hield na een aantal kilometers weer op en het werd zelfs warm dat we alleen in ons langs mouwen shirt reden en lange broek. De middagpauze is gelukkig bij een winderig plekje zodat alle beestjes zijn weggewaaid en wij zelfs op het gemak een halve chocoladereed kunnen eten en een paar potjes kaarten. Daarna is het nog 15 kilometer naar de camping en voor het eerst deze reis heeft Hélène geen zin meer om de fietsen tot grote verbazing van Brian. Maar de laaste 15 kilometers was aan een meer dus het was niet echt heel zwaar fietsen en na een paar kilometer ging het wel weer. Op het einde van dag gingen we zelfs kop over kop reden om zo snel mogelijk op de camping te zijn want we hadden allebei eigenlijk even niet meer zo'n zin voor vandaag. Nog even denken we dat de camping die op de kaart staat er niet blijkt te zijn maar een bocht later verschijnt hij toch.

Om 4uur, vrij vroeg voor ons doen, hebben we de tent al staan en zitten we rustig in de wind (dus geen muggen) een appeltje je te eten. De rest van de dag gaat op het gemak, eten koken, afwassen en douchen. Gelukkig hebben we hier draadloos internet (tenminste 100meter van onze tent) want de dongel blijkt het niet te doen, toch raar dat dat elke keer in Zweden zo is. Jammer genoeg is het na het douchen windstil en zitten we toch maar weer in de tent.

Morgen de achtste dag op de fiets maar als het goed is zijn we dan in Ostersund waar we in ieder geval een rustdag hebben, en misschien zelfs twee!

Groetjes!

1. hey.daar ben ik weer even.wat een leuke muts /sjaal.heb eens even naar ostersund gezocht daar is het wel leuk voor een rustdag denk ik .er is daar een elanden park lijkt het en iets onder ostersund ligt moose garden lijkt me ook erg leuk of wisten jullie het al?fijn dat er een camping was vandaag.hier was het weer een warme dag.Patrick en fam zijn goed in Engeland aan gekomen hadden alleen een boot 4 uur later omdat er een stempel in floris zijn paspoort ontbrak,deze is toen vanuit nederland door gefakst.slaap lekker.lieve groetjes opa en oma j

e m

2. Hey, vandaag rustdag bij de tour dus geen uitslagen maar dat hadden jullie zelf wel gezien.
    Fijn dat het weer wat opknapt. xx mam

3. Leo Rian en Edwin22 juli 2010 om 16:24

hoi kanjers,

hier een reactie van ons vanuit Tallin(voor de tweede keer) morgen gaan we op de boot naar huis
    jullie schieten hard op naar het zuiden! ga zo door want daar is het warm en ik begrijp dat juliie dat willen!
    leuke sjaal staat je goed!
    we hebben vandaag een schatkist verstopt onderweg naar Tallin (de coordinaten krijgen jullie nog wel)
    veel plezier in Ostersund!