dinsdag 13 juli 2010

Misvaer- vlakbij de grens Noorwegen/Zweden 90km

Zo hier nog even de blog van gisteren maandag 12juni aangezien we geen internetverbinding hadden hebben jullie vanavond maar liefst 2blogs te lezen;)

Gistereavond gaf Brian zijn horloge al stormalarm aan en nou dat was het hoor! Kwa wind dag, later die avond/nacht ging de wind wat liggen en maakte plaats voor regen. En helaas geen draadloos internet anders hadden we voetbal kunnen luisteren. Maar we werden wel op de hoogte gehouden door Hélène d'r vader vanuit Rusland (die wel live beelden had) En later stuurde Brian zijn ouders dat het in de laatste 3minuten toch gedaan was voor Nederland. Jammer, jammer maar... tweede is ook niet slecht (vinden wij).

Tour de France had vandaag een rustdag maar voor ons stond er een bergetappe op het programma. In totaal 1381hoogtemeters in 90km. En dat terwijl de dag begon met regen.

Om half10 zaten we op de fiets na een ontbijt van hardkeks met pasta. Heel handig was dat we een kampeerplekje hadden met picknickbank met een dakje erboven (zie foto vorige blog). Zodat we redelijk droog konden eten. Na snel de tent afgebroken te hebben in de regen begonnen we toch met frisse moed te fietsen. Het ging al gelijk flink omhoog dus het was zweten geblazen! Maar het was wel gestopt met regenen dus de regenpakken konden weer uit. Even later gingen toch ook de jassen uit en Brian zijn broekspijpen want het was best benauwd.
Na 15kilometer besloten we even te pauzeren en toen we op de gps keken snapten we ineens waarom het zo zwaar was geweest want we waren al zo'n 300meter gestegen. En we waren nog niet boven! De muggen waren ook weer gesinaleerd dus na een snel kopje thee vonden we het niet vervelend om op de fiets te stappen.
Op een hoogte van 506meter waren we dan boven en konden we dan aan de afdaling gaan beginnen. Jassen aan, want met 50kilometer per uur is het best fris. Hélène vond het eerste stukje best eng, want we zaten in een behoorlijk dichte wolk. Dus ook de lichten werden aangedaan voor het tegemoetkomend verkeer.
Beneden aangekomen was het tijd om een supermarkt om te zoeken want het brood was op en volgens de kaart pas over 2á 3 dagen weer een plaatsje met supermarkt. Dus hier hebben we weer aardig inkopen gedaan en daar gelijk een boterhammetje gegeten.

-Normaal gesproken kopen we zogenoemd: "Kneipbrood" dit omdat dit brood in verhouding tot de rest zeer goedkoop is, namelijk slechts 5 kronen. (minder dan 1euro) En dit brood gewoon vers is en prima te eten. Later kwamen we erachter dat dit brood zo goedkoop is omdat hier subsidie opzit. Er schijnen meer simpele producten te zijn met subsidie (bijvoorbeeld margarine) zodat de armere bevolking in Noorwegen wel gewoon kan rondkomen met de goedkoopste producten. -

Daarna kwam zelfs het zonnetje een beetje door en konden we voor het laatst 30km over de E6 (langste/grootste snelweg in Noorwegen). Waar we voorgoed afscheid van hebben genomen, wat wij helemaal niet erg vinden.
Maar toen we de bocht van de E6 afreden, gaf een bord aan dat we de komende 2,5km met 10% omhoog zouden gaan. We keken elkaar en, nou vooruit lichte versnelling en trappen maar. Eenmaal bovengekomen was het uitzicht het meer dan waard en ook de afdaling was wederom niet slecht!
Daarna zou het nog zo'n 20km zijn naar de camping wat redelijk vlak verliep. Onderweg kwamen we een camping tegen en alhoewel we allebei best moe waren besloten we toch maar verder te fietsen want anders wordt het morgen zo'n lange dag. Wat we niet wisten was dat de volgende camping vrij hoog lag. En wat we ook niet wisten was dat deze camping er helemaal niet was! Tja dat is even balen maar we hadden allebei ontzettend veel honger gekregen en hadden ook geen water op voorraad. Dus besloten we zo snel mogelijk een plekje te zoeken waar we ons tentje konden neer zetten en waar iets van een beekje lag waar we water konden tappen. Dit plekje hadden we vrij snel gevonden en terwijl Brian de tent opzetten begon Hélène vast met het eten. En als je dan gegeten heb kom je weer helemaal bij, heerlijk! Eigenlijk wilde we ons allebei nog wel even opfrissen ook al was het dan best koud buiten. Dus wij naar de beek en ons met een washandje opgefrist. Letterlijk opgefrist want dit water is gesmolten sneeuw dat nog steeds op de toppen licht. En ook al is het water gesmolten, warm is het niet;)

Grappig om te weten is dat dit kampeerplekje op een hoogte van 609meter lag (hoogste punt tot nu toe). En vlak bij de Noors-Zweedse grens, ons laatste nachtje in Noorwegen was dus wel echt in stijl!

Morgen (is vandaag) staat er zo'n 70kilometer op de planning en hopen we bij een beetje leuke camping terecht te komen plus supermarkt in omgeving voor een rustdag.

Toedeloe xx

1. Mooi kampeerplekje zeg. Jullie huid zal wel getinteld hebben na de wasbeurt in dat koude water. xxx mam