zaterdag 10 juli 2010

Ramberg- Bodo (overgevaren van Moskenes naar Bodo) 36km

Hallo allemaal,

daar zijn we weer=) Ik zal eerst even wat vraagjes beantwoorden:

- we slapen niet uit, omdat dit simpelweg niet gaat. Want als we om 12uur nog is vertrekken fiets je niet zoveel meer en daarbij vinden wij het prettig om rond 18.00uur wel op de camping te zijn. Zodat we ons tentje kunnen opzetten, eten maken, lekker douche en natuurlijk de blog schrijven. En ja soms is het best vervelend om je tentje uit te moeten als het regent, maar ja wachten tot het droog wordt schiet helemaaaaaaaál niet op. Want op de Lofoten regent het 300dagen in een jaar, ja echt waar! En vaak is het wel zo dat als je eenmaal op de fiets zit het best wel weer gaat. En meestal wordt het ergens op de dag toch weer even droog;)
- tot nu is het nog elke nacht licht, de zon hebben we slechts 2á 3x gezien 's nachts omdat hij elke keer achter de wolken vorstopt zat. Toevallig lazen we vandaag wel dat het vanacht de laatste avond van de midernachtzon is.

Goed na gistereavond zoals wij dat noemen een Bonte-avond te hebben gehouden. (=we hoeven niet heel vroeg naar bed want morgen kunnen we iets langer slapen). En wat doe je dan op zo'n "Bonte-avond" Dan eet je wat chips (Brian in dit geval bijna de hele zak en dan zeggen dat hij misselijk is), klets je wat met elkaar en mede vakantie-camping-verblijvers en doe je alles gewoon wat rustiger aan.
En alhoewel het gistere middga tot avond droog is geweest werden we vanochtend tot weer wakker met regendruppels op het tentdoek. Maar meestal klinkt het erger dan het is dat was nu ook het geval. Maar nadat we de tent hadden leeggeruimd en ons beiden hadden gewassen werden de druppeltjes toch wel aardige druppels. Dus snel de tent ingepakt en lekker naar het keukentje/woonkamer om te ontbijten. De reizigers waar we gisteren gezellig mee hadden gekletst waren inmiddels ook van de partij en snel hebben we nog even e-mail en blog uitgewisseld om daarna om half 10 op de fiets te stappen. Deze keer wel gelijk de regenpakken aangedaan en wat een regen, niet normaal! Maar goed wij gewoon doorgaan vanmiddag zitten we als het goed is droog op de boot naar het vaste land en dan maar hopen dat het richting Zweden wat mooier weer wordt.
Na ongeveer 20km besloten we om toch maar even een kleine pauze in te lassen en zijn we een bushokje ingedoken om daar een kopje thee te zetten. Maar ook niet te lang stil zitten want dan krijg je het weer koud. En Brian werd inmiddels best een beetje zenuwachtig of er wel plek zou zijn op de boot. Hélène bedacht dat we ons niet zouden laten kisten en deze keer (mocht de boot vol zijn) weer precies hetzelfde te doen als bij de camping in Kiruna: "ja maar we zijn maar met z'n tweetjes en we zijn op de fiets, waar moeten we dan naartoe?" Daarmee was Brian iets gerust gesteld maar toch maar een beetje doortrappen.

Vandaag ook weer aardig wat tunnels gehad en alhoewel ze echt wel donker zijn en het best wel een beetje eng is. Is het voordeel dat het wel droog is in de tunnel! Brian was vandaag toch wel een beetje verbaasd dat Hélène d'r benen echt wel sterker worden. En dat Hélène, Brian zelfs 2x d'r af reed naar boven toe! Brian vind dit niet erg, maar echt ego strelend vond hij dit ook niet.

Na ongeveer 30km kwamen we dan bij de boot aan en we waren ruim op tijd dus hoefde Hélène niet haar lieve gezicht op te zetten. Omdat de boot om 14.00uur zou vertrekken en wij er al om 12.30 waren en het nog steeds regende besloten we een café-tje in te gaan om daar een beetje op te warmen. Maar nadat Brian zijn koffie (met koffiekoek) en Hélène haar warme choco (met wafel) op hadden werden we toch wel een beetje het warme gebouwtje uitgekeken. Dus wij nog een beetje bij de toeristeninformatie rondgehanden en eindelijk een spel kaarten gekocht. Dit wilde we namelijk al vanaf de Noordkaap, maar we konden geen leuke vinden. Tenminste dat vond Hélène.

En toen was het alweer tijd om de boot op te gaan. En alhoewel vooral Hélène met pijn in haar hart afscheid heeft moeten nemen van de mooie Lofoten. Willen we toch ook wel heel graag warm weer!
Van te voren waren we al een aantal keren gewaarschuwd dat het op deze boot best nog wel kon schommelen. Zeker met slecht weer! Nou hadden we in het midden van de ongeveer 4uur durende overtocht een zonnetje dus dat viel nog mee. Maar desondanks schommelde de boot behoorlijk. Iets wat Hélène alleen maar heel erg leuk vind werd Brian toch wel een beetje misselijk.
Helaas was het zonnetje in Bodo aangekomen weer verdwenen maar we zouden lekker wat gaan eten in Bodo, dus op zoek naar een geschikt restaurantje/café-tje. Dit was wel even zoeken maar uiteindelijk kwamen we toch weer terug bij de plaatselijke Pizza boer. Dus na allebei een Hamburger met friet waren we weer verzadigd en gingen we op weg naar de camping. Deze was vlakbij en ondanks dat het droog is is het wel weer erg koud.
Maar gelukkig hebben we een lekkere dikke slaapzak en is ons tentje ook weer goed gedroogd in de wind.

Dit was het weer voor vandaag, tot Morgen! xx

1. Lekker he misselijk op een boot ik weet er alles van. Ik dacht dat je pizza at bij een pizzaboer maar voorut patat is ook lekker.
    tot morgen

2. Hoi daar! hier is het hele dag heel erg heet geweest en nu komt de regen ook met bakken uit de lucht. Heel erg leuk jullie verhaaltjes, met roberts mobiel krijgen we gelijk bericht zodra jullie gepost hebben. Dan lezen we het op de mobiel of gaan er even voor achter de laptop zitten! Want jullie maken er toch elke keer wel weer een goed verhaal van! Wij gaan dit weekend ook de vliegtickets naar nieuw-zeeland boeken. Wel jammer dat we gelijk weggaan als jullie terug komen, maar door de blog hebben jullie dadelijk alles al verteld:D
    Groetjes Marjolein en Robert

3. hey jullie.En nu maar hopen op wat beter weer voor jullie. bij ons is het wel wat aan de warme kant hoor.zou wat beter verdeeld moeten zijn.veel plezier in zweden.wanner is er weer een rust dag?liefs opa en oma jansen.

4. Hallo Brian en Héléne,
    We zijn vol bewondering voor wat jullie doen trotseren regen,wind en kou. We zijn trots op julli. Je moeder brengt iedere vrijdag het verslag daar zien we echt naar uit en dat word dan eerst gelezen zo blijven we op de hoogte van jullie reis we vinden het geweldig.

Veel liefs Opa en Oma Weeda

5. Edwin Rian en Leo vanuit Rusland11 juli 2010 om 20:01

Hoi hier een reactie van ons uit rusland(op de fiets)het is hier veel warmer en veel minder bergachtig maar daarom zeker niet minder interesant we zijn nu in Novgerod(de vroegere hoofdstad van rusland we hebben vandaag 110 km gefiets we zaten al om 7.50 uur op de fiets want dan is het nog niet zo warm we hebben 1 rechte weg gehad van 92 km dus kaartlezen is niet zo moeilijk hier de wegen zijn hier op sommige stukken erg goed maar op andere stukken is er moeilijk te fietsen door de vele gaten in het asvalt.
    het is bizar om te zien hoe hier de mensen leven (armoede) en in de steden zie je veel agressie(onder andere 2 vechtende taxichaufeurs die elkaar leterlijk met stokken te lijf gaan) op een wildkampeerplekje(er zijn hier echt geen campings) zijn Edwin zijn 3 bidons van zijn fiets gestolen terwijl hij lag te slapen.
    koffie drinken en eten doen we hier ook in een bushokje maar dan voor de schaduw en tegen de muggen
    we zitten nu hier in een hotel jullie geweldige blog te lezen (weg te zweten in een klein hokje waar een pc staat) maar we zitten nu al een uur te genieten van jullie avontuur straks(over een half uur) gaan we de finale kijken als we tenminste alle foto"s gezien hebben.
    de mensen die hier leven en wonen(op het platte land) blijven verbazen(je zou het moeten zien misschien kunnen jullie nog een ommetje door rusland maken)
    ook met onze Letse dochter(soort van) is het erg gezellig
    gr van ons

6. Hallo daar,

Net weer ff'tjes de blog bij gelezen.. Iedere dag iets lezen gaat toch niet lukken want daar is het weer te mooi voor:p

Mooi om te lezen dat de reis nog steeds goed verloopt, kon ik dat ook maar zeggen van de finale wedstrijd van Nederland.. Misschien dat jullie die nu ook wel aan het kijken zijn(?)

Goede reis verder en succes!

Ps. Als je een hele zak chips leeg eet Brian, is het niet zo gek dat Hélène je er op een gegeven moment uit gaat fietsen:p

7. Hey, lekker man ff op die boot - toch kilometers maken - en de benen even stil kunnen houden.

Hier was het zaterdag superweer tot ik bij het concert van Anouk in Amsterdam stond in mijn korte broekie en mn shirtje - wolkbreuk / moesson - noem het zoals je wilt - maar niemand had meer iets droogs aan zijn lijf. Anouk moest een handdoek om haar hoofd doen - omdat het ook onweerde en zij natuurlijk een microfoon beet had - was best bizar - op de terugweg zaten we met zn 5-en in ons ondergoed in de auto haha - legendary!